Sunday, July 6, 2014

Kalau Pun Kita Punya Kuasa

Ingat
Si daif, lemah pun punya perasaan
^^
O
V
V
Apa pun
Terima kasih di atas segala-galanya.
Aku dah tahu yang mana putih, yang mana kelabu.
Dan dimana aku

Tuesday, July 1, 2014

Alahai

Makcik dah macam tak reti mengurus masa.
Banyak kerja tak siap dan banyak benda yang tidak terurus.

Monday, June 30, 2014

Silap Perkiraan

Selama ini makcik rasa rumah makcik selamat untuk makcik sekeluarga dan harta benda kami. Tapi sangkaan tersebut ternyata salah kerana khamis lepas 26  Jun rumah makcik telah dipecah masuk dan banyak barang kami telah lesap. Kejadian berlaku disiang hari semasa kami semua keluar ke sekolah. Perasaan??? Bercampur baur. Sedih pun ada sebab banyak barang kesayangan telah lesap. Bila bersembang di sekolah, rupanya ramai kawan-kawan telah mengalami nasib yang sama malah ada yang telah mengalaminya berulang kali. 
Kalau rumah sendiri tak selamat, luar rumah lagilah tak selamat. Jadi, kawan-kawan semua, sentiasalah berwaspada menjaga keselamatan ahli keluarga dan harta benda kita. 
Jangan lupa kunci rumah 24 jam sehari semalam.

Saturday, June 21, 2014

Opsss...

Makan lagi
Patut le gemuk. asyik makan je.

Sekian, terima kasih.

Wednesday, June 18, 2014

Lawatan Anak-Anak Cik Kiah

Kelmarin, Ain ikut lawatan ke MRSM Tumpat. . Sept ni  kan UPSR. Nak menaikkan semangat  utk belajar la tu. Tkasih kepada cikgu-cikgu SK Sering diatas usaha dan pengorbanan untuk meningkatkan kecemerlangan murid-murid. (Extra class memanjanggg...langsung takde cuti)
Selepas lawatan ke MRSM, anak-anak Cik Kiah dibawa ke Pengkalan Kubur. Makcik tanya Ain: "buat gapo gi kalakubur?" Cepat je dia jawab: "shopping la" 
Dan petang kelmarin, dia bawa balik dua helai baju. 

Sekali Sekala Bernadwah

Cerita kelmarin.
Bersama seorang lagi guru pengiring, makcik bawa 10 orang pelajar  menyertai nadwah qiyadi   peringkat negeri Kelantan bertempat di Balai Islam, Lundang. Terimakasih kepada  pihak YADIM, kerajaan negeri Kelantan, TV Al Hijrah dan semua agenci yang terlibat. Banyak ilmu/info berguna untuk para peserta yang terdiri daripada pemimpin pelajar.
Dari 8.00 pg hingga 5.30 ptg. 
Lenguh belakang makcik.....

Sunday, June 15, 2014

Lebatnya Kurma Di Kota Bharu

Teruja yang amat bila melihat pokok-pokpk kurma yang lebat berbuah. Bukan di negara Arab tapi  di Bulatan Tuan Padang, tengah bandar Kota Bharu. Lepas ni bolehlah kita cuba menanam pokok kurma.
Kak Timah, Kak Kiah, jom kita semai biji kurma.

Tuesday, June 10, 2014

Ain Dan Kelas Berenang

Kalau tak silap makcik, Ain mula belajar berenang pada  bulan   Mei 2013. Alhamdulillah sekarang dah boleh berkuak lentang, berkupu-kupu dan  berkuak dada/katak. Kalau dulu, mahir gaya bebas pun dah syukur. Sekarang, kalau boleh  taknak le pandai berenang je, biarlah boleh menyelamat. Amboi....amboi.... itu impian maknya.


Monday, June 9, 2014

Bil Terkini - RM446.32

Masih belum jumpa jln utk menjimatkan elektrik. Nak berlilin ke, macam mana nih? Sambil fikir, kita makan buah kuinin (betul ke eja) dulu. Tapi kan, harapkan bau je semerbak satu rumah. Kupas sebiji berulat, kupas sebiji berulat. Lastnya seplastik buah tu, ini je yang dapat.  Betul le kata orang,  yang elok berkilat di luar, belum tentu lagi di dalamnya elok. Menyakitkan hati je . Kalau penjual kabor siap-siap buah ni berulat, takpe la jugak. Sejuk jugak hati.
Kedekut benor orang yang mengupasnya pun. Yang ijau tu pun tak dikupas abes. Sebenornya nak marahkan bil  ekektrik. Semua benda dah jadi tak betoi. Eeeeee makan je lah... Nasib baik manis.

Tuesday, June 3, 2014

Breakfast Dulu

Sambil tanda kertas periksa budak-budak ribenna yang jawab entah apa-apa nih, terasa lapar pulak. Buka peti ais, ini je yang boleh dimakan paling cepat aka tak perlu masak atau panaskan. Dasar pemalas..... Jadilah ye.  Tengahari nanti kita cari le apa-apa yang patut. Boleh ke tunggu sampai tengahari? Tengok keadaan. Hehehe

Malam tadi makcik terserempak dengan benda ni. Dah ada depan mata, rugi le kalau tak makan. Kan???  Tak perlu pergi Korea nak makan Chim chum.

Yang ni pulak, malam bila ye? pura-pura tak ingat, terserempak pulak dengan benda ni. Makan jugakkk. Mau tak makan, udangnya bergelimpangan. Sedap.

Cukup-cukuplah ya. Asyik tunjuk pic makanan je. Macam takde benda lajn nak kongsi kat sini. Walau apa pun, inilah antara cara makcik nak menghiburkan hati dek penerbangan keluar Kelantan tertunda hingga ke satu tarikh yang makcik pun tak tahu bila.

Ok, sambung tanda kertas periksa. 

Saturday, May 31, 2014

Wednesday, May 28, 2014

Makan-Makan





Tak dapat  jalan-jalan, kita makan-makan je la. Tapi bukanlah  semuanya ni sekali makan. Kalau sekali makan, mau meletup perut makcik yang dah sedia penuh ni. Terkini,  mee ketam. Sedap....  makcik pernah try masak kat rumah  Tak menjadi aka tak sedap. Makcik rasa dua  beranak ni pun makan sekadar nak ambil hati makcik je. Hehehe nasib le.


Thursday, May 22, 2014

Hari Guru

Ahad 18 Mei - Sambutan peringkat sekolah.
Macam biasa ada acara  padang dan acara dewan.
Serta acara makan-makan juga. 
 Kemudian diteruskan pula dengan majlis persaraan seorang guru SMK Panji.
Geng makcik kiah posing pada hari kejadian.

Friday, May 16, 2014

Saturday, May 3, 2014

Kenapa?

Pahala dimana-mana
Pelbagai cara
Kenapa  masih sengaja nak menyelitkan dosa?

Kita hidup tidak lama






Saturday, April 26, 2014

Menumpang

Cerita khamis lepas
Sebelum 3.30 makcik dah menunggu Ain depan sekolahnya. Bila dia masuk kereta,  terus ditanya boleh ke tidak kawannya nak tumpang. Dipendekkan cerita, maka kawannya (makcik namakan Linda-tak ingat nama sebenar) itu pun tumpanglah makcik. Makcik pun meluncur di jalan biasa yang makcik lalu tiap-tiap hari. Tiba-tiba Ain menjerit, bukan ikut sini, jalan sana. Eh... tadi kata nak tumpang. Ya tapi rumah Linda jalan sana. Makcik pun berpatah balik melalui jalan yang  makin lama  makin kecik. Jauh la jugak sehinggalah kami bertembung dengan kakak Linda yang memang nak jemput Linda di sekolah. Makcik pun menurunkan Linda di situ. Cari tempat untuk u-turn dan meluncur balik.

Apa la motif en3 ni? 
Nak ceritanya di sini, itu bukan menumpang namanya. 
Sepatutnya Ain cakap, boleh ke ummi hantar Linda balik rumah? 
Kan???

en3 macam takde kerja.

Friday, April 25, 2014

Jumaat Yang......

Lepas hantar Ain sekolah, gi pasar,
Balik, masih awal tapi terus masak.
Masak  masak  masak sampai terpegang periuk panas.

Takde mood nak bercerita panjang.
 Jomlah makan mangga.
Sedap sebab fresh n free.

Sekian, Tkasih.

Wednesday, April 23, 2014

Minggu Ini

Ahad meeting
Isnin kelas tambahan
Selasa meeting
Rabu In house training. Amboiii dok depan sekali.
Khamis kelas tambahan lagi.

Tambah power sikit
Alhamdulillah

Saturday, April 12, 2014

Gara-gara SPM 2013

2014
Jadi sangat mencabar.
Kesian kita
Uwaaa..............



Allahumma Yassir Wala Tu'assir.

Sunday, April 6, 2014

Ini Sudah G........

Baru-baru ni bila bil elektrik RM18.69 bukan main seronok. Tapi kejap je la. Bulan lepas bil elektrik makcik RM400 lebih. Dan harini  nyaris tak pengsan. RM890.61  Ya... bil elektrik le. Uwaaaa. Sekian, terima kasih.

Monday, March 31, 2014

Sup Ikan Teh Tarik Madu

 Akhirnya....


 Sup ikan + Teh Tarik Madu Pak Mat
Medan Ikan Bakar Kedai Buluh (Dulu Pulau Pisang), Kota Bharu.

Masa ikan yang sedap tahap 10 bintang tu sampai, Pak Mat datang bersembang. Nak ambil gambar, termalu le pulak. Jadi, terpaksa makan perlahan-lahan. Bila dia dah habis sembang, ikan pun dah tinggal separuh. Baru tak malu nak ambil gambar. Hehehe
Nak tahu lebih lanjut mengenai kedai makan ni, googlelah sendiri ya. Dah berlambak cerita pasal kedai Pak Mat ni.
Sekian.
Nak pergi lagi..... please!!!

Thursday, March 27, 2014

Lupa

Dah tua-tua nih
Asyik lupa sesaja
Patutnya ada t.janji di HUSM 19 Mac lepas.
Tapi sekali lagi makcik terlupa.
Dan hari ni terpaksa pergi ambil tarikh baru.
Harap-harap makcik akan ingat tarikh tersebut.

 Sekolah dah nak buka.
Perasaan?
Entah.....
Macam-macam rasa.
bercampur aduk.
Allahumma Yassir Wala Tu'assir.


Rahsia ni Tau

Kempunan nak update blog sebenarnya.
Dah lega sikit.
Al maklumlah dah habis tanda kertas periksa.
Dan dah siap buat analisa result SPM 2013. Tunggu nak binding je lagi.
Satu  lagi yang tak berapa siap. Pendaftaran SPM 2014.
Belum check betul-betul sebelum hantar kpd LP.
Tarikh akhir 31 Mac. Sempat rasanya. InsyaAllah.

Berbalik kepada rahsia sebagaimana tajuk en3. Hehehe
Segan pulak rasanya nak cerita.
Lantaklah....
Makcik ni kan...
Manusia yang susah nak ingat jalan.
Jadi, makcik hanya reti drive pergi sekolah, pergi KB dan  dekat-dekat  rumah je.
KB pun sekitar pasar Siti Khadijah, Pantai Timur dan dekat-dekat situ je.
Kalau nak pergi sebelah tepi-tepi sungai atau Tesco sana, memang makcik tak reti wei.
Teruknya padahal dah beribu kali pergi.
Dan....
Bila makcik kena pergi kursus mana-mana la kan.
Sehari atau beberapa hari sebelum tu, makcik akan paksa en suami pergi tunjuk jalan.
Makcik akan perhati betul-betul, ingat betul-betul barulah pada hari kejadian makcik boleh drive sendiri. Walaupun tempat tu dekat macamana sekalipun.
Itupun berdebar je takut tersilap jalan atau tak sampai tempat yang dituju.
Nak pergi Rantau panjang, Pengkalan Kubur, sorry le. Harus tak sampai rasanya.
Jadi, janganlah ada yang ajak makcik untuk tunjuk jalan jika datang ke Kelantan.
Makcik pun mengalahkan pelancong yang tak pernah datang sini.

Itu je.
Harap maklum.

Thursday, March 13, 2014

Bila Banyak Kerja


Asalamualaikum.
En3 macam takde kerja.
Time kerja banyak ni lah, kegatalan nak update blog menggebu-gebu.
Berbalik kepada apa yang nak dicerita.
Katalah kita masuk mana-mana kedai makan. KFC la contohnya. Dan pada masa tu pulak orang  ramai. Terpaksa Q panjang. Agak-agaknya apa yang adik kakak semua buat masa tengah menunggu tu. Kalau makcik, mesti la makcik akan berkira-kira yang mana satu makcik   nak order. Takkan le nak berdiri, berangan atau berbual dengan ahli rombongan sesaja. Kan???
Tapi, bila tiba-tiba ada orang baru nak bincang dengan ahli rombongan bila dah sampai gilirannya di kaunter, itu yang buat makcik geram. Kalau Q tak panjang, ok le nak bincang sekerat hari pun. Patutnya sebelum sampai giliran tu bincang le dulu, pilih apa nak order. Gambar menu dah terpampang kat depan.
Eeeeeee macam-macam.

 Layan pic kat bawah lagi best.