Monday, August 25, 2014

Hari Kedua

Peperiksaan Percubaan SPM 2014. 





Cepat le 7 Sept.
letih
TQ

Sunday, August 24, 2014

Cari Duit

Duit bukan segala-galanya.
Tapi rasanya semua setuju duit sangat penting
Orang sanggup buat apa sahaja untuk dapatkan duit.
Dan rasanya ramai yang setuju, bukan senang nak cari  duit.
Dari pagi sampai petang terpaksa berada di tempat kerja, tinggal anak, tinggal semua untuk dapatkan duit.
Selain drp itu, kena mengadap macam-macam jenis manusia dengan macam-macam  ragam.
Ingat senang ke?
Kadang-kadang kena marah lagi. Dah tua-tua kena marah. Fuhhh... tak sedih ke.
Pendek kata, marah, sedih, kecewa semuanya boleh rasa di tempat kerja.
Memang betul...tak senang nak cari duit.
Lagi tension
Jika kerja kita, orang ngaku kerja dia
Salah orang, dia kata salah kita.
Walau apapun, banyakkan berdoa agar dikurniakan boss  yang baik, rakan sekerja yang baik dan dimudahkan segala urusan kerja kita. Dan semoga kerja buat kita bukan setakat untuk cari duit tetapi untuk mencari pahala. Ameen



Alhamdulillah boss makcik baik dan rakan sekerja pun baik2. Syukur.


Saturday, August 23, 2014

Rezeki

Tiap hari atau acapkali kita berdoa supaya dimurahkan razeki.
Dan ramai yang hanya terbayang rezeki adalah duit.
Sebenarnya..
Rezeki bukan hanya wang ringgit.
Ada macam-macam bentuk rezeki
Kesihatan, keselamatan, ketenangan juga rezeki.
 Anak pun rezeki.
Yang berjaya dan boleh "ditumpang" pun rezeki
Kalau dah nama rezeki
Kita mesti berusaha dan berdoa untuk memperolehinya.
Selebihnya kita mesti berserah kepada Yang Maha Esa.
Dapat atau tidak
Atau banyak mana kita dapat
Itu semua ketentuanNya.

Cukuplah Allah sebagai tempat bergantung.
Dengan izinNya
Akan ada pertolongan dan rezeki dari jalan-jalan yang tidak pernah kita jangka.

Saturday, August 16, 2014

Alahai Tukang Jahit

Kalau tak silap, dua bulan sebelum Ramadhan baru ni makcik hantar 2 pasang kain kepada seorang tukang jahit.Bukan bagi kat dia, makcik nak suruh dia jahit. First time hantar kepadanya sebab tukang jahit lama lambat siap. Harapnya tukang jahit baru ni boleh jahit cepat. Dalam hati, bila siap 2 pasang tu bolehlah hantar yang baru untuk dijadikan baju raya. Tunggu punya tunggu (dia janji bila siap dia akan pesan kpd seorang kenalan) sampai sekarang belum siap. Lebih teruk dari tukang jahit lama. Menyesal hantar.
Dalam tempoh tersebut makcik ada hantar beberapa pasang kain kpd tukang jahit berbangsa cina. Punya la cepat dia menjahit. Tiga empat hari dah siap. Masalahnya pula, harganya tinggi melampau-lampau. Memang mencekik darah, mencekik leher.Uwaaaa......

Friday, August 15, 2014

Lagi Jamuan Raya

Rabu lepas kami di bilik periksa buat jamuan raya. Jadi pada hari kejadian, boleh dikatakan 99% warga Panji makan-makan, minum-minum di bilik periksa. Sebelum orang datang haruslah tuan rumah makan dulu. Tengoklah yang bertudung merah tu. Makan tak ingat dunia. Terimakasih kepada yang sudi datang. Ada rezeki kita buat lagi.

 Khamisnya pula (betul ke ayat?), sambutan raya peringkat sekolah. Yang ni memang besar-besaran. Meriah yang amat Diadakan di dewan  dengan setiap kelas mempunyai meja masing-masing. Mewahnya makanan sampai tak termakan. Alhamdulillah.

Sunday, August 3, 2014

Murah...Murah....5 Rial 3 Kg.

Buah kegemaran makcik nih. Sedappp.
Dan yang bestnya, harganya seperti tajuk en3. 5 rial 3 kg aka RM5/3 kg. Alhamdulillah murah sangat-sangat. Beli RM5 boleh makan tiga empat hari. Suka....

Thursday, July 31, 2014

Raya ke4 1435

Punyalah berzaman tak update blog. Betul le berzaman, sekarang dah masuk zaman selfie. Atas bangunan selfie, atas pokok selfie, dalam bilik air memang tempat orang selfie. Kelakar pun ada. Oklah... makcik bukan nak sembang pasal selfie. Makcik tak minat selfie selfie nih. Makcik nak cerita pasal hariraya yang dah masuk hari ke4. Terimakasih kpd yang berkunjung dari jauh dan dekat. Semoga tak serik beraya di rumah makcik.
Yang tak bestnya, puasa sebulan  haritu berat turun sekilo dua. Hari ni, baru raya ke4, keberatannya dah  naik berkilo kilo.Sedihhh makcik. Ke....penimbang ni rosak???? Hehehe redha jelah.
Dalam berseronok raya sana raya sini,  jangan lupa doakan saudara kita di GAZA.
Harini dah khamis, Ahad ni sekolah buka. Cepatnya masa berlalu.Lepas ni periksa kecik besar semua ada. Dan yang mendebarkan, Ain dengan UPSRnya.  Semoga kejayaan cemerlang menjadi miliknya. Ameen.



Sunday, July 6, 2014

Kalau Pun Kita Punya Kuasa

Ingat
Si daif, lemah pun punya perasaan
^^
O
V
V
Apa pun
Terima kasih di atas segala-galanya.
Aku dah tahu yang mana putih, yang mana kelabu.
Dan dimana aku

Tuesday, July 1, 2014

Alahai

Makcik dah macam tak reti mengurus masa.
Banyak kerja tak siap dan banyak benda yang tidak terurus.

Monday, June 30, 2014

Silap Perkiraan

Selama ini makcik rasa rumah makcik selamat untuk makcik sekeluarga dan harta benda kami. Tapi sangkaan tersebut ternyata salah kerana khamis lepas 26  Jun rumah makcik telah dipecah masuk dan banyak barang kami telah lesap. Kejadian berlaku disiang hari semasa kami semua keluar ke sekolah. Perasaan??? Bercampur baur. Sedih pun ada sebab banyak barang kesayangan telah lesap. Bila bersembang di sekolah, rupanya ramai kawan-kawan telah mengalami nasib yang sama malah ada yang telah mengalaminya berulang kali. 
Kalau rumah sendiri tak selamat, luar rumah lagilah tak selamat. Jadi, kawan-kawan semua, sentiasalah berwaspada menjaga keselamatan ahli keluarga dan harta benda kita. 
Jangan lupa kunci rumah 24 jam sehari semalam.

Saturday, June 21, 2014

Opsss...

Makan lagi
Patut le gemuk. asyik makan je.

Sekian, terima kasih.

Wednesday, June 18, 2014

Lawatan Anak-Anak Cik Kiah

Kelmarin, Ain ikut lawatan ke MRSM Tumpat. . Sept ni  kan UPSR. Nak menaikkan semangat  utk belajar la tu. Tkasih kepada cikgu-cikgu SK Sering diatas usaha dan pengorbanan untuk meningkatkan kecemerlangan murid-murid. (Extra class memanjanggg...langsung takde cuti)
Selepas lawatan ke MRSM, anak-anak Cik Kiah dibawa ke Pengkalan Kubur. Makcik tanya Ain: "buat gapo gi kalakubur?" Cepat je dia jawab: "shopping la" 
Dan petang kelmarin, dia bawa balik dua helai baju. 

Sekali Sekala Bernadwah

Cerita kelmarin.
Bersama seorang lagi guru pengiring, makcik bawa 10 orang pelajar  menyertai nadwah qiyadi   peringkat negeri Kelantan bertempat di Balai Islam, Lundang. Terimakasih kepada  pihak YADIM, kerajaan negeri Kelantan, TV Al Hijrah dan semua agenci yang terlibat. Banyak ilmu/info berguna untuk para peserta yang terdiri daripada pemimpin pelajar.
Dari 8.00 pg hingga 5.30 ptg. 
Lenguh belakang makcik.....

Sunday, June 15, 2014

Lebatnya Kurma Di Kota Bharu

Teruja yang amat bila melihat pokok-pokpk kurma yang lebat berbuah. Bukan di negara Arab tapi  di Bulatan Tuan Padang, tengah bandar Kota Bharu. Lepas ni bolehlah kita cuba menanam pokok kurma.
Kak Timah, Kak Kiah, jom kita semai biji kurma.

Tuesday, June 10, 2014

Ain Dan Kelas Berenang

Kalau tak silap makcik, Ain mula belajar berenang pada  bulan   Mei 2013. Alhamdulillah sekarang dah boleh berkuak lentang, berkupu-kupu dan  berkuak dada/katak. Kalau dulu, mahir gaya bebas pun dah syukur. Sekarang, kalau boleh  taknak le pandai berenang je, biarlah boleh menyelamat. Amboi....amboi.... itu impian maknya.


Monday, June 9, 2014

Bil Terkini - RM446.32

Masih belum jumpa jln utk menjimatkan elektrik. Nak berlilin ke, macam mana nih? Sambil fikir, kita makan buah kuinin (betul ke eja) dulu. Tapi kan, harapkan bau je semerbak satu rumah. Kupas sebiji berulat, kupas sebiji berulat. Lastnya seplastik buah tu, ini je yang dapat.  Betul le kata orang,  yang elok berkilat di luar, belum tentu lagi di dalamnya elok. Menyakitkan hati je . Kalau penjual kabor siap-siap buah ni berulat, takpe la jugak. Sejuk jugak hati.
Kedekut benor orang yang mengupasnya pun. Yang ijau tu pun tak dikupas abes. Sebenornya nak marahkan bil  ekektrik. Semua benda dah jadi tak betoi. Eeeeee makan je lah... Nasib baik manis.

Tuesday, June 3, 2014

Breakfast Dulu

Sambil tanda kertas periksa budak-budak ribenna yang jawab entah apa-apa nih, terasa lapar pulak. Buka peti ais, ini je yang boleh dimakan paling cepat aka tak perlu masak atau panaskan. Dasar pemalas..... Jadilah ye.  Tengahari nanti kita cari le apa-apa yang patut. Boleh ke tunggu sampai tengahari? Tengok keadaan. Hehehe

Malam tadi makcik terserempak dengan benda ni. Dah ada depan mata, rugi le kalau tak makan. Kan???  Tak perlu pergi Korea nak makan Chim chum.

Yang ni pulak, malam bila ye? pura-pura tak ingat, terserempak pulak dengan benda ni. Makan jugakkk. Mau tak makan, udangnya bergelimpangan. Sedap.

Cukup-cukuplah ya. Asyik tunjuk pic makanan je. Macam takde benda lajn nak kongsi kat sini. Walau apa pun, inilah antara cara makcik nak menghiburkan hati dek penerbangan keluar Kelantan tertunda hingga ke satu tarikh yang makcik pun tak tahu bila.

Ok, sambung tanda kertas periksa. 

Saturday, May 31, 2014

Wednesday, May 28, 2014

Makan-Makan





Tak dapat  jalan-jalan, kita makan-makan je la. Tapi bukanlah  semuanya ni sekali makan. Kalau sekali makan, mau meletup perut makcik yang dah sedia penuh ni. Terkini,  mee ketam. Sedap....  makcik pernah try masak kat rumah  Tak menjadi aka tak sedap. Makcik rasa dua  beranak ni pun makan sekadar nak ambil hati makcik je. Hehehe nasib le.


Thursday, May 22, 2014

Hari Guru

Ahad 18 Mei - Sambutan peringkat sekolah.
Macam biasa ada acara  padang dan acara dewan.
Serta acara makan-makan juga. 
 Kemudian diteruskan pula dengan majlis persaraan seorang guru SMK Panji.
Geng makcik kiah posing pada hari kejadian.

Friday, May 16, 2014

Saturday, May 3, 2014

Kenapa?

Pahala dimana-mana
Pelbagai cara
Kenapa  masih sengaja nak menyelitkan dosa?

Kita hidup tidak lama






Saturday, April 26, 2014

Menumpang

Cerita khamis lepas
Sebelum 3.30 makcik dah menunggu Ain depan sekolahnya. Bila dia masuk kereta,  terus ditanya boleh ke tidak kawannya nak tumpang. Dipendekkan cerita, maka kawannya (makcik namakan Linda-tak ingat nama sebenar) itu pun tumpanglah makcik. Makcik pun meluncur di jalan biasa yang makcik lalu tiap-tiap hari. Tiba-tiba Ain menjerit, bukan ikut sini, jalan sana. Eh... tadi kata nak tumpang. Ya tapi rumah Linda jalan sana. Makcik pun berpatah balik melalui jalan yang  makin lama  makin kecik. Jauh la jugak sehinggalah kami bertembung dengan kakak Linda yang memang nak jemput Linda di sekolah. Makcik pun menurunkan Linda di situ. Cari tempat untuk u-turn dan meluncur balik.

Apa la motif en3 ni? 
Nak ceritanya di sini, itu bukan menumpang namanya. 
Sepatutnya Ain cakap, boleh ke ummi hantar Linda balik rumah? 
Kan???

en3 macam takde kerja.

Friday, April 25, 2014

Jumaat Yang......

Lepas hantar Ain sekolah, gi pasar,
Balik, masih awal tapi terus masak.
Masak  masak  masak sampai terpegang periuk panas.

Takde mood nak bercerita panjang.
 Jomlah makan mangga.
Sedap sebab fresh n free.

Sekian, Tkasih.