Saturday, April 12, 2014

Gara-gara SPM 2013

2014
Jadi sangat mencabar.
Kesian kita
Uwaaa..............



Allahumma Yassir Wala Tu'assir.

Sunday, April 6, 2014

Ini Sudah G........

Baru-baru ni bila bil elektrik RM18.69 bukan main seronok. Tapi kejap je la. Bulan lepas bil elektrik makcik RM400 lebih. Dan harini  nyaris tak pengsan. RM890.61  Ya... bil elektrik le. Uwaaaa. Sekian, terima kasih.

Monday, March 31, 2014

Sup Ikan Teh Tarik Madu

 Akhirnya....


 Sup ikan + Teh Tarik Madu Pak Mat
Medan Ikan Bakar Kedai Buluh (Dulu Pulau Pisang), Kota Bharu.

Masa ikan yang sedap tahap 10 bintang tu sampai, Pak Mat datang bersembang. Nak ambil gambar, termalu le pulak. Jadi, terpaksa makan perlahan-lahan. Bila dia dah habis sembang, ikan pun dah tinggal separuh. Baru tak malu nak ambil gambar. Hehehe
Nak tahu lebih lanjut mengenai kedai makan ni, googlelah sendiri ya. Dah berlambak cerita pasal kedai Pak Mat ni.
Sekian.
Nak pergi lagi..... please!!!

Thursday, March 27, 2014

Lupa

Dah tua-tua nih
Asyik lupa sesaja
Patutnya ada t.janji di HUSM 19 Mac lepas.
Tapi sekali lagi makcik terlupa.
Dan hari ni terpaksa pergi ambil tarikh baru.
Harap-harap makcik akan ingat tarikh tersebut.

 Sekolah dah nak buka.
Perasaan?
Entah.....
Macam-macam rasa.
bercampur aduk.
Allahumma Yassir Wala Tu'assir.


Rahsia ni Tau

Kempunan nak update blog sebenarnya.
Dah lega sikit.
Al maklumlah dah habis tanda kertas periksa.
Dan dah siap buat analisa result SPM 2013. Tunggu nak binding je lagi.
Satu  lagi yang tak berapa siap. Pendaftaran SPM 2014.
Belum check betul-betul sebelum hantar kpd LP.
Tarikh akhir 31 Mac. Sempat rasanya. InsyaAllah.

Berbalik kepada rahsia sebagaimana tajuk en3. Hehehe
Segan pulak rasanya nak cerita.
Lantaklah....
Makcik ni kan...
Manusia yang susah nak ingat jalan.
Jadi, makcik hanya reti drive pergi sekolah, pergi KB dan  dekat-dekat  rumah je.
KB pun sekitar pasar Siti Khadijah, Pantai Timur dan dekat-dekat situ je.
Kalau nak pergi sebelah tepi-tepi sungai atau Tesco sana, memang makcik tak reti wei.
Teruknya padahal dah beribu kali pergi.
Dan....
Bila makcik kena pergi kursus mana-mana la kan.
Sehari atau beberapa hari sebelum tu, makcik akan paksa en suami pergi tunjuk jalan.
Makcik akan perhati betul-betul, ingat betul-betul barulah pada hari kejadian makcik boleh drive sendiri. Walaupun tempat tu dekat macamana sekalipun.
Itupun berdebar je takut tersilap jalan atau tak sampai tempat yang dituju.
Nak pergi Rantau panjang, Pengkalan Kubur, sorry le. Harus tak sampai rasanya.
Jadi, janganlah ada yang ajak makcik untuk tunjuk jalan jika datang ke Kelantan.
Makcik pun mengalahkan pelancong yang tak pernah datang sini.

Itu je.
Harap maklum.

Thursday, March 13, 2014

Bila Banyak Kerja


Asalamualaikum.
En3 macam takde kerja.
Time kerja banyak ni lah, kegatalan nak update blog menggebu-gebu.
Berbalik kepada apa yang nak dicerita.
Katalah kita masuk mana-mana kedai makan. KFC la contohnya. Dan pada masa tu pulak orang  ramai. Terpaksa Q panjang. Agak-agaknya apa yang adik kakak semua buat masa tengah menunggu tu. Kalau makcik, mesti la makcik akan berkira-kira yang mana satu makcik   nak order. Takkan le nak berdiri, berangan atau berbual dengan ahli rombongan sesaja. Kan???
Tapi, bila tiba-tiba ada orang baru nak bincang dengan ahli rombongan bila dah sampai gilirannya di kaunter, itu yang buat makcik geram. Kalau Q tak panjang, ok le nak bincang sekerat hari pun. Patutnya sebelum sampai giliran tu bincang le dulu, pilih apa nak order. Gambar menu dah terpampang kat depan.
Eeeeeee macam-macam.

 Layan pic kat bawah lagi best.

Mac Dah Datang

Pendaftaran SPM.
Result SPM diumumkan.
UBBS 1.

Fuhhhh
Bertenang.

Apapun

Ehh... dah 13 hb.

Friday, March 7, 2014

Ain Dapat Lesen

Harini kali pertama Ain mendapat lesen dari kami untuk ke rumah kawan sekelasnya,Syahirah (anak kawan kami juga sebenarnya). Ayahnya pernah mengajar bersama semasa kami suami isteri mengajar di SMK Dato' Ahmad Maher dulu. Emaknya pula pernah mengajar bersama saya di SMK Panji. Ain cakap kawannya buat birthday party. Yang dijemput BFF je. Kelass kau Ain..... Jadi selepas habis kelas tambahan pagi tadi, ibu Syahirah akan jemput mereka di sekolah. Bawa balik dan seterusnya akan hantar ke sekolah semula untuk kelas tambahan petang nanti. 

Kali pertama ke rumah kawan tanpa kami. Maka berjela-jelalah amanat dan pesanannya. Kena begitu kena begini, jangan itu jangan ini.  Yang empunya diri, eemm  emmm mengangguk sesaja. Mau tak mengangguk, harus  berputih mata tak dapat lesen. Ngeeee

Tak sabar nak dengar cerita Ain petang nanti.

  Jom makan tengahari. 

Saturday, March 1, 2014

Sedih


Sedih itu, sedih ini. Macam-macam faktor menjadikan kita sedih. Walaupun kita pernah dan sering baca potongan ayat: Janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita.”(At-Taubah:40)  
Dah baca tapi sedihhh jugak.

Tidak salah kita bersedih tapi janganlah berlebihan  hingga menjadikan kita lemah. Apatah lagi bersedih hingga menyalahkan takdir. Bila berlaku kematian, kesakitan, kesempitan dan seumpamanya, ingat, Allah ada. Semua yang berlaku ada hikmahnya. Hanya Dia tempat kita bergantung harap. Tugas kita yang lemah ni, banyakkan berzikir, banyakkan berdoa. Sedih tu adat manusia tapi jangan lama-lama, jangan melampau-lampau seolah-olah Allah tidak ada.


Ingatlah, hanya dengan mengingat Allahlah hati menjadi tenteram.”

Tuesday, February 18, 2014

Laporan Terkini

Musim sejuk di tempat makcik  nampaknya sudah berakhir. Huhhh macam le dok
London. Sekarang sudah masuk musim panas. Rumput depan rumah dah kuning dan nampak macam rangup. Mesti sedap kalau digoreng. Opsss ingat makanan ke, nak goreng.

Sekolah dah semakin sibuk. Kelas tambahan untuk form 5 sudah bermula. Jadual baru makcik, 4 hari balik 2.40. Simpan buku, itu ini, 3 lebih baru sampai rumah. Belum rehat dah masuk asar. Uwaa....

Cerita budak yang nak ambik UPSR tahun ni.
Tiap hari Ain blk 3.30 petang. Pastu, kelas mlm bermula 8 - 10.15. Jumaat Sabtu pulak ada dua sesi kelas tambahan. 8 - 11 pagi dan 3 - 5 ptg. Awal-awal lagi makcik kecik ni dah cakap, kalau dia dapat 5A, dia nak 5 hadiah. Hehehe Semoga dipermudahkanNya.

Eh dah tak reti nak menulis. Tu la lama sangat tak update.
Alasannnn.

Thursday, February 6, 2014

Perjalanan Ini

Hari ini
Kita boleh berjalan, berlari.
Boleh mandi sesuka hati, berkali-kali dalam sehari
Kita boleh pilih dan pakai baju yang kita gemari
Kita boleh solat, boleh ke surau, boleh ke tempat kenduri.
Kita boleh ke kedai, ke rumah saudara, ke rumah kawan atau sekadar  ronda sekeliling kampung atau taman.
Sihat, bebas, seronok ke sana kemari
Namun, tiada jaminan untuk selamanya begini

Suatu hari nanti
Tidak mustahil tubuh yang kuat menjadi lesu
Kaki tidak lagi berfungsi
Terbaring  tidak mampu bangun apatah berlari
Makan sekadar apa yang disuap atau diberi
Ketika itu
Di mulut dan di hati
Sentiasa  mengharap Allah menguji setakat yang mampu ditanggung diri
Dilembutkan hati semoga ada orang yang mengasihani diri
Lenguhnya hanya Allah yang tahu
Jika diangkat, di duduk dan dibaringkan kembali
Hilanglah seketika lenguh, sakit-sakit akibat lamanya terbaring sehari-hari
Untuk kita yang sihat menyelami bagaimana rasa  itu
Cuba bayangkan, baring seharian dari terbit fajar hingga terbenam matahari terus ke dinihari
Berhari-hari, berminggu-minggu
Dan kita juga tidak mustahil
Akan diuji lebih dari itu

Suatu hari nanti
Pasti sampai masanya nanti
Kita dimandi, dikapan, disolat dan dikebumi
Yang kadang-kadang didahului dengan sakit demam, lemah lesu
Atau dari sihat, gagah, hebat  terus mati
Tinggallah semua yang dikejar dan dicari
Tinggallah semua
Anak isteri/suami, harta walau berlori-lori
Akan tiba malam pertamanya nanti
Di alam kubur seorang diri
Walau di dunia dikerumuni ramai anak cucu, sanak saudara tak pernah sunyi.


Tuesday, January 28, 2014

Hulurkan Tangan

 Semoga ada kasih dan ada kasihan terhadap orang yang tidak berkemampuan.


Takde mood nak menulis.
Esok kena hantar buku cadangan mengajar. Sikittt je lagi tak siap.
Esok juga hari terakhir sekolah sebelum cuti Tahun Baru Cina. Campur Jumaat Sabtu, 4 hari cuti.

Sekian, tunggu mood datang.

Wednesday, January 22, 2014

Semoga Allah Permudahkan

Sudah hampir sebulan sekolah dibuka. Cabaran sebagai guru masih sama dengan beban kerja yang pada pendapat peribadi makcik makin bertambah. Dan yang tak bestnya sejak sekolah dibuka, sudah 6 orang rakan guru sekolah makcik telah ditukarkan ke sekolah lain. Dengar-dengar cerita ada lagi yang akan ditukarkan. Fuhhh berdebar wei....  Bak kata kawan-kawan makcik, dimana pun kita mengajar, anak murid tetap sama, yang tak sama dan sukar didapati adalah kawan-kawan yang kamceng dan sekepal dengan kita. Walau bagaimana pun jika nama kita yang tersenarai, terpaksa juga kami akur walaupun sedih.

Sejak akhir tahun lepas, makcik sekeluarga tidak bercuti aka jalan-jalan luar Kelantan. Bukan tiada keinginan tapi keadaan tidak mengizinkan. Semasa di sekolah pun makcik sentiasa teringat-ingat bapa makcik yang terlantar lesu di rumah, mana mungkin untuk makcik tinggalkan semata-mata untuk makan angin. Makcik yakin, setiap ketentuan Allah ada hikmahnya. Inilah peluang keemasan yang Allah kurniakan kepada kami anak-anak untuk menambahkan pahala. Semoga Allah permudahkan. Ameen.

Friday, January 17, 2014

Tidak Semudah Sebutan Di Bibir

Kerana kekurangan diri
Maka
Sukarnya nak SABAR
Payahnya nak IKHLAS.




Allahumma Yassir Wala Tu'assir

Keseronokan Yang Sementara


Apa ke halnya dok tayang bil elektrik. Sudah ketandusan cerita ke makcik nih sampai bil elektrik pun nak dijadikan bahan cerita. Kalau nak tahu, bil inilah yang membuatkan makcik seronok rasa nak melompat sampai bumbung 15 Jan lepas. Dapat hadiah birthday pun seronok jugak. Tenkiu Ain, tenkiu en suami. 15 Jan birthday makcik. Terimakasih juga kpd sanak saudara, sahabat handai, anak-anak murid dan semua yang hantar ucapan melalui sms,whatsApp dan fB. 

Berbalik kepada cerita bil di atas. Cuba tengok elok-elok. Berapa bil makcik bulan ni?  Hanya RM18.69 sen. Sukanyaa.... mau tak suka. Dalam semua barang naik harga, tiba-tiba  bil elektrik makcik RM18.69 sen. Dalam hati, pandainya makcik dan keluarga berjimat. Bla bla bla..... Seronok tidak terkira. 
Tiba-tiba..... keesokannya 16 Jan, orang TNB datang rumah. Nak tahu dia buat apa? Uwaaa.... Hilang sudah keseronokan yang menggunung itu. Dia datang tukar meter letrik. Meter lama rosak. Dah tak bergerak. Hehehe ingatkan bil sikit sebab pandai berjimat. Rupanya meter rosak. Nasib baik tak canang seluruh kampung kepandaian makcik berjimat cermat. 
Tak sabar nak tunggu bulan depan. Berapa le agaknya bil makcik???

Ain.... kita kasi orang check meter lagi sekali terkejut badak nak?
Bulan depan, lagi sekali bil kita  18 ringgit. Ada idea???

Saturday, January 4, 2014

Kita Akan Pulang

Yeayyyy...Menang.
Semua orang nak menang  kan?
Main bola nak menang.
Main hoki nak menang.
Main batu seremban pun nak menang.
Berdebat lagi le nak menang.
Dah tahu nak menang, mestilah buat persiapan.
Tanpa persiapan, takyah le berangan.

Dalam beria nak menang itu, nak menang ini, makcik nak ingatkan satu perkara.

Hidup kita bukannya berakhir hanya di dunia.
Walau siapa pun kita, Datuk, Datin, Tan Sri, Puan Sri sekalipun,
Semuanya akan tempuhi alam barzakh (kubur) dan alam akhirat.
Dan,
Orang yang menang akan masuk syurga
Yang kalah akan masuk neraka.
Nak menang jugak kan?
Kalau nak menang, lagi lagilah kena buat persiapan.
Persiapan tu mesti buat sekarang,
Jangan kalah dengan kerlipan perhiasan dunia.
Dan tak boleh buat sambil lewa, atau sesuka hati.
Kerana godaan di dunia ni  banyak.
Jadi hati mesti kuat.
Kalau terlalu cinta atau sibuk dengan isi dunia
Halal haram nampak sama je.
Dosa banyak, kalah kita.

Pesan makcik untuk diri sendiri jugak,
Dunia, dunia jugak.
Akhirat, jangan dilupa.
Setiap detik mesti bersiap sedia
Untuk pulang dan meninggalkan dunia.





Wednesday, January 1, 2014

Sudah 2014

Diam tak diam kita dah masuk 2014.Azam baru? Takyah sebut... buat malu je.
 Hari ni hari pertama sekolah dibuka selepas lebih sebulan cuti. Tugas makcik tahun ni lebih kurang sama dengan tahun lepas. Alhamdulillah syukur. Semoga kerja buat makcik tahun ini lebih baik dari tahun lepas.
Untuk anak-anak pelajar, selamat kembali ke sekolah. Belajar rajin-rajin dan jadilah murid yang disayangi semua. 

Tuesday, December 17, 2013

Isteri Gambaran Suami

Adakalanya makcik kenal seorang lelaki  yang merupakan seorang suami tapi tak kenal isterinya. Dan dalam pergaulan makcik dengan beliau,  makcik sering memuji (dalam hati), baiknya tuturkata, bagusnya tingkahlaku, banyaknya ilmu lelaki/suami tersebut  Dalam hati juga, mesti isterinya baik, bagus, pakai  elok bla bla bla.
Tiba-tiba makcik terjumpa dengan isteri lelaki yang makcik puji dan makcik hormat tadi. Tengok cara pemakaiannya je, habis hilang segala pujian, hormat dan sebagainya kepada suami tersebut. 
Kesian...... 

Sama-samalah kita jaga diri dan keluarga kita.
Yang biasa tak semestinya betul.

Kesian Berbulus Kita

Lama tak menulis di sini. Mood kelaut tak balik-balik. Hehehe
Harini makcik nak cerita pasal makhluk berbulus kesayangan Ain. Dulu pernah makcik cerita di SINI
Tapi seekor dah mati masa kecil dulu. Al kisahnya minggu lepas salah seekornya bergaduh dengan seekor kucing (takkan lembu pulak) yang datang ke rumah. Lepas kejadian tu, dia tak lalu makan dan tidak aktif seperti sebelumnya. Jadi Khamis lepas kami bawa ke klinik di fakulti perubatan veterinar, UMK. Dan......... dia ditahan di wad. Ahad lepas kami nak ambik balik tapi dr cakap darah masih tak ok dan diminta tinggal lagi diwad dua tiga hari. Hahhhaha. 
Kelmarin pula, kembarnya dah terjelepek tak makan minum. Nak tak nak, kami hantar juga ke klinik. Dr terus masukkan air dan ambil darah. Terpaksa tinggalkan juga di wad. Dalam dua tiga jam lepas tu, Dr telefon maklumkan bahawa bebulus yang baru dihantar tu sudah tidak boleh diselamatkan. Dia tanya, nak datang ambil atau nak minta mereka uruskan. Kami suruh je mereka uruskan. Kesian....  Dari sihat, gemuk, aktif...... kejap je sakit, mati.
Nampaknya dari tiga,  tinggal seekor je lagi. Itu pun masih ditahan di wad. Harap-harap cepat le sihat dan dapat balik rumah.
Sihat, gemuk, comel tapi tiada jaminan untuk kekal lama.


Tuesday, November 26, 2013

26 November

Lima hari lagi sebelum SPM 2013 berakhir. Harap-harap takde peperiksaan semula bagi kertas Matematik yang dikatakan bocor. Anak murid kita tak dapat pun soalan bocor. Dah tak sabar nak tunggu SPM habis.Kepada anak-anak calon SPM, bo la main gandum, spray, conteng baju. kain, seluar nyo. Asal abih periksa main gandum, conteng kain baju. Kurang cerdik namanya ya. Dan yang pastinya membazir adalah amalan syaitan.


Tiba-tiba ada pic duku. Hehehe 
 Mari kita bergembira di bawah pokok duku.
Lepas ni kita pergi bawah pokok rambutan pulak.
 Yummyyy

Thursday, November 14, 2013

2013 Sudah Hampir Berakhir

Annual Dinner di Hotel Perdana malam tadi
Hotel dah cantik dan makanan pun sedap.

Hari ni hari terakhir persekolahan 2013.
Macam biasa kalut ribut dengan macam-macam kerja.
Hari ni anak-anak SPM ada kertas Sejarah 3 dan Prinsip Akaun 1.
Pukul 11.00 pagi tadi ada taklimat akhir tahun bersama Tuan Pengetua.
12.30 berdesup ambil sijil SPM 2012 di  PPD. Nak dijadikan cerita, masa nak balik dari PPD tadi, kereta makcik tak mau hidup. Saja nak memalukan tuannya. Bila bantuan tiba, dengan selambanya, si putih tu elok hidup.
2.00 petang, ada makan-makan bersama kawan-kawan Unit Periksa di restoran Syam. Sukaa.....

Tapi ( tiba-tiba ada tapi)
Selagi periksa SPM belum berakhir, tugas makcik juga  belum  berakhir. Tambah-tambah tahun ni SU SPM mesti buat pelaporan harian. Tiap hari mesti lapor. jumlah calon hadir, tak hadir kpd Lembaga Peperiksaan.

Sabtu ni ada lagi kelas tambahan. Anak-anak Ribenna tu beria-ia mintak. Jadi tak sampai hati untuk menolak. Jawapan makcik, bolehhh tapi kalau ada yang tak datang, saya JEKK. Ganas bunyinya. Hehehe

Saturday, November 9, 2013

Anugerah Ketenangan

Apalah guna harta menumbun kalau hidup resah gelisah. 

Sekejap tadi makcik terbaca satu artikel macamana nak bagi diri kita tenang dan tidak resah gelisah. Salah satu caranya, dengan sentiasa melihat orang  yang berada di bawah kita. Bukanlah bermakna kita kena duduk tingkat 10, skodeng orang di tingkat 5. Sengal je makcik nih. Hehehe 
Maksudnya kita melihat  orang yang kurang daripada kita dari segi kebendaan, kesihatan, rupa dan sebagainya. Dari situ akan timbul rasa beruntung dan rasa syukur dengan apa yang Allah dah kurniakan kepada kita. Kita ada rumah, ada kenderaan, sihat, boleh berjalan, berlari. Berapa ramai di dunia ni  orang yang takde rumah,  takde kenderaan, bertahun-tahun terlantar sakit, lumpuh dan sebagainya. 
Betapa beruntungnya kita berbanding mereka. Walaupun tak kaya tetapi tidak pernah tidur dalam kelaparan. Bukan sahaja boleh berjalan, berlari pun boleh. Maka dari situ, jiwa akan rasa tenang dan tenteram. Takdelah memanjang rasa tak cukup dan  tak puashati.InsyaAllah jiwa akan tenang.


Monday, October 21, 2013

Lupa

Cerita pagi kelmarin.
Dah turun bawah, singgah di dapur, letak hbag, buka peti ais, ambik barang, capai kunci dan melenggang kangkung gi sekolah. Di pertengahan jalan baru perasan tertinggal hbag. Dalam hati.....pusing balik ke tidak, pusing balik ke tidak. Kalau pusing balik, mesti akan  kelewatan jadinya. Jadi, terus gi sekolah tanpa duit, tanpa hphone, tanpa lesen dan segala maknika isi hbag. Masa nak balik petangnya, makcik pinjam duit kawan. Dalam hati, jangan le ada pak polisi dalam perjalanan balik nanti.

Alhamdulillah semuanya selamat.
Peringatan untuk diri sendiri, lupa adalah salah satu tanda diri telah tua.
Dan kematian semakin hampir.

Saturday, October 19, 2013

Yang penting Dan Lebih Penting

Eh, ada lagi ke orang yang singgah rumah kuning? Lamanya tak update. Bukan tak teringin tapi entahlah.... sedikit terabai.

Esok sekolah dah buka balik selepas 5 hari cuti Aidiladha. Raya kali ni makcik tak kemana pun. Pagi berkorban rumah abang sulung dan tengahari ke rumah mil sekejap. Selebihnya banyak menghabiskan masa di rumah mak.  Sebenarnya ayah saya dah keluar wad 4 Okt lepas selepas dia tak sabar-sabar nak balik.Sebelum dapat keluar tu, macam-macam janji kepada doktor, nak jaga makan,nak jaga minum, makan ubat, bla bla bla. Barulah doktor bagi balik. Oh ya, dek kerana masih tak dapat bergerak dan duduk, JPAM yang hantar balik rumah. Sekarang ni dah 15 hari dok rumah. Keadaannya ok walaupun masih perlukan  100% bantuan orang lain untuk bergerak dan menguruskan diri.

Sepanjang ayah dok hospital, dua orang saudara terdekat iaitu mak saudara dan pak saudara saya meninggal dunia. Dan khamis lepas biras saya (abang ipar suami) meninggal dunia dalam usia 50 tahun. Al Fatihah untuk mereka.

OK setakat ini dulu. Nak iron baju.