Friday, August 19, 2016

Wednesday, August 17, 2016

Sepatutnya

Kebaikan orang, ingat.
Kebaikan kita, lupa.
Kesalahan orang, lupa
Kesalahan kita, ingat.

Anak-anak, dewan telah dibuka. Maknanya sekarang bukan lagi masa untuk bermain-main.

Friday, August 5, 2016

Siapa Pun Kita

Hidup ini memang penuh dengan kekurangan dan tidak ada orang yang sempurna tanpa ada aib.
Jadi, kita perlu belajar membiasakan diri menerima kekurangan dan bersikap terbuka dengan keaiban orang lain. Ini antara perkara penting dalam membina hubungan yang akan menjamin hubungan kekal utuh.

Berlapang dadalah menerima kekurangan orang lain. Abaikan perkara-perkara remeh. Asyik membantah akan mematikan kelazatan sesuatu perkara. Sebab itulah pokok yang berterusan ditiup angin akan kehilangan daun, malah berguguran buahnya
Begitulah perumpamaan seseorang yang selalu terdedah kepada kritikan pedas,  Dia akan menjadi manusia negatif.
Pujilah kebaikan orang sekeliling kita, langkauilah kesilapan mereka.
Percakapan yang cantik umpama anak kunci yang akan menutup mulut tetapi membuka hati.

Saturday, July 30, 2016

Masih Syawal

Alhamdulillah, hari ini
anak-anak Panji mengunjungi rumah makcik.







Sunday, July 24, 2016

Yeayy...Jamuan Raya

Anak-anak tunggu ye. Ibu-ibu, bapa-bapa sudah siap siaga nak menjamu selera..
         24 Julai 2016

Friday, July 22, 2016

Nazir Datang lagi

Penuh pena bilik wawasan dengan segala macam fail. 18 Julai lepas nazir mari tapi nak boleh ko mari tu, peluh pela jgk la puak kita siap apa yang patut. Harap-harap bulan Sept nanti ada lagi berita gembira utk warga panji. Aamiin.



#baiahpunyapasal#

Thursday, July 7, 2016

Aidil Fitri 2016

Kali pertama beraya tanpa ibu tercinta.
Al Fatihah utk Allahyarhamah ibuku yang telah krmbali ke rahmatullah pada 17 Ramadhan (22 Jun) yang lepas.

Thursday, June 9, 2016

Alhamdulillah

Berbuka bersama tetamu dari jauh 
Semoga kita kekal dalam iman. Aamiin

Monday, May 16, 2016

Hari Guru 2016

Semoga kerja buat kita dipermudahkan dan diberkati Yang Maha Esa.


Pejam celik pejam celik, sudah 22 kali sambut hari guru.

Tuesday, May 10, 2016

Lumrah

Walau sebaik mana pun kita, mesti ada orang yang tidak suka. Apatah lagi kalau kita pun tak berapa nak baik dengan orang. Dan bukan semua  perkara yang kita buat boleh memuaskan hati semua.  Jadi, usah bersedih bila ada orang yang tidak menyukai kita. Itu perkara biasa yang tidak mampu kita elak dan semestinya ada dimana-mana. Ketahuilah kehidupan ini bukan untuk mencari redha manusia. Yang kita cari dan harapkan adalah redha Allah Yang Maha Esa

Sunday, May 1, 2016

Alhamdulillah

29 April 2016 - Genap 20 tahun kita hidup
bersama.  Semoga kehidupan kita sentiasa dalam keberkatan Yang Maha Esa. Aamiin.

Thursday, March 24, 2016

20 Mac 2015

 Bersama YB  Dato' Seri DiRaja Mahdzir Bin Khalid
Menteri Pendidikan Malaysia dan rombongan di SMK Panji.










Thursday, March 3, 2016

Hari Ini Dalam Sejarah

Alhamdulillah keputusan SPM yang diumumkan hari ini amat menggembirakan kami warga SMK Panji. Inilah keputusan terbaik sejak makcik menjadi warga Panji. Syukur. Semoga ianya menjadi pendorong dan penyuntik semangat untuk anak-anak Panji melakar kejayaan yang lebih cemerlang. 

Kisah yang tak bestnya, Ain demam. Warden tepon suruh bawa balik. Dapat mc 3 hari.  Amboi...macam dok Kubang Kerian je suruh bawa balik. Tapi dipendekkan cerita, terbang jugak la Ain malam Selasa lepas. Sorang-sorang wei. Dup dap dup dap makcik kat rumah. Alhamdulillah sampai jugak rumah mlm tu.Hehehe

Saturday, February 20, 2016

Hidup Tidak Selamanya Di Atas

Anak,
Tidak bagi tidak bermaksud tidak sayang.
Tapi tidak bagi adakalanya kerana kesempitan.
 Selebihnya  tidak bagi juga kerana bimbang.
 Bimbang anak akan buat formula, tiap kali minta akan dapat, tiap kali nak akan tertunai.
 Ingat anak, dalam hidup ini, tiada jaminan untuk kita dapat/perolehi setiap kehendak kita,
 Kita tidak dapat lari dari sempit, susah, payah hatta  gagal sekali pun. Jadi, belajarlah...
Belajarlah untuk melalui saat-saat perit dalam hidup ini.
 Belajarlah tidur di atas lantai keras, tanpa bantal, tanpa selimut.


Monday, December 21, 2015

Siapa???

Siapa yang sayangkan kita?
Dan siapa yang hanya nak gunakan kita?



Semoga semuanya baik-baik
Allahumma yassir wala tu'assir 

Friday, November 6, 2015

13 Tahun Sudah

Hapoy Birthday.
Semoga ain sentiasa berjaya, bahagia dan dalam redha Yang Maha Esa

Friday, October 30, 2015

Anak-Anak..... Masanya Telah Tiba.

Musim hujan dah tiba. Siang malam hujan. Sejuk. Best... Cerita minggu lepas. Rabu, buka dan susun dewan dengan tenaga kerjanya calon SPM sendiri. Terimakasih anak-anak. Sayang anda semua. Malamnya  annual dinner la pulak. Dah tak tahan, makcik balik  awal. Terus  ZZzzzz. Pagi Khamis; bagi  taklimat kpd calon SPM. 11 pagi, pengawas periksa datang melawat pusat. Pukul 2 - 5 ptg  ada seminar integriti di SK Kadok. Kwa kwa kwa  Kehadiran adalah wajib.
tiba-tiba teringin rambutan.
Berdebar tunggu Isnin.
Buat yang terbaik ya.

Friday, October 16, 2015

Barang Mahal Barang Murah

Mesti ramai yang minat barang mahal kan? Yang berjenama gitu. Baju mahal, tudung mahal, kasut, handbag. Semua mahal la. Bila dah berkenan tu, macam-macam alasan la boleh diberi. Cantik, bergaya, tahan lasak. Alah membeli menang memakai. Itu ini, begitu begini, janji dapat apa yang kita nak.
Bagi makcik la, kalau kasut dan handbag, ok la beli yang mahal (walaupun makcik beli yang murah-murah je) sebab memang payah nak rosak. Berbaloi beli mahal-mahal. Kalau yang murah tu, sekejap zip rosak, sekejap jahitan koyak, butang tanggal (kalau ada butang la) Lastnya, campak je dalam tong sampah.
Tapi kalau kain baju (kain pasang khasnya sbb makcik ni orang tua) makcik cukup tak berkenan dengan kain yang mahal-mahal tuh. Susah nak jaga, nak kena dry clean la, terkena bucu meja sikit pun dah tinggal kesan. Leceh, menyusahkan diri je. Baik beli yang murah. Rendam dalam baldi dua hari pun no hal. Langgar kerusi, meja sampai terbalik pun, kain, baju langsung tak berbekas. Lutut je mungkin lebam. Hehehe  Betul tak?

Thursday, October 8, 2015

Syukur....Tenang

Dengan kesyukuran
Nikmat yang dianggap kecil terasa besar
Dugaan yang dianggap besar terasa kecil
Dan
Rezeki yang mahal adalah jiwa yang tenang.
Untuk tenang, ikhlaskan diri kerana Allah
Minta dari Allah, harapkan hanya kepada Allah

Nikmatilah kehidupan ini  tanpa dibandingkan dengan orang lain.


Monday, October 5, 2015

5102015



 Comelnya tarikh hari ni. Nak jugak buat n3 padahal takde apa pun yang nak dicerita. Cerita la jugak apa-apa pun. Tengah hari tadi makcik dan SUP pergi ambil BJ, JOB dan SKAT SPM  di Bilik Kebal PPD. Uwa...28 hari lagi periksa SPM. Sebelum ke PPD, masuk kelas seperti biasa dan balik dari PPD sempat lagi masuk satu kelas. Itu pun nak cerita. Hehehe OK beres.
Cerita kelmarin la pulak. Pagi ada solat hajat di dewan sekolah. Bacaan Yassin yang diadakan setiap pagi dari awal tahun ditangguhkan sementara waktu. Sebagai gantinya setiap ahad diadakan solat hajat. Lepas tu, ada penyampaian hadiah kepada pemenang pertandingan kreativiti dashboard, vle Frog. Makcik telah dipaksa untuk menyertainya. Tu yang ada pic terima hadiah dari pengetua. Kemuncaknya adalah penyampaian hadiah kepada  murid-murid yang cemerlang dalam Peperiksaan Percubaan SPM. Pukul 2.15 diadakan mesyuarat post mortem Percubaan SPM. Result percubaan dah OK. Alhamdulillah. Dan didoakan semoga periksaaan sebenar nanti laaaagi OK. Aamiin.
Gemuknya makcik itu.

Ok Assalamualaikum.

Wednesday, September 30, 2015

Makan-makan


Sup Keting bandar Enstek tengah berasap

Satay Willy, Nilai
Biasa-biasa je pada makcik.

Makan-makan di N9. Tapi tak ingat bila. Dah tua-tua ni banyak benar yang lupa. Kadang-kadang dah buka peti sejuk, eh lupa pulak nak ambil apa. Redha je.
Beralih kepada cerita sekolah, cuti pertengahan penggal kedua dah berakhir, Sekejap je dah habis seminggu. Kita tunggu hujung tahun la pulak untuk bermeriah-meriah ngan sanak saudara. Lagi seminggu lebih, akan bermula PT3 dan sebulan  lagi SPM pula bakal menyusul. Untuk anak-anak PT3 dan SPM, guna masa sebaik mungkin. Belajar jangan tak belajar.


Usah diharap padi di seberang!!!