Thursday, June 9, 2016

Alhamdulillah

Berbuka bersama tetamu dari jauh 
Semoga kita kekal dalam iman. Aamiin

Monday, May 16, 2016

Hari Guru 2016

Semoga kerja buat kita dipermudahkan dan diberkati Yang Maha Esa.


Pejam celik pejam celik, sudah 22 kali sambut hari guru.

Tuesday, May 10, 2016

Lumrah

Walau sebaik mana pun kita, mesti ada orang yang tidak suka. Apatah lagi kalau kita pun tak berapa nak baik dengan orang. Dan bukan semua  perkara yang kita buat boleh memuaskan hati semua.  Jadi, usah bersedih bila ada orang yang tidak menyukai kita. Itu perkara biasa yang tidak mampu kita elak dan semestinya ada dimana-mana. Ketahuilah kehidupan ini bukan untuk mencari redha manusia. Yang kita cari dan harapkan adalah redha Allah Yang Maha Esa

Sunday, May 1, 2016

Alhamdulillah

29 April 2016 - Genap 20 tahun kita hidup
bersama.  Semoga kehidupan kita sentiasa dalam keberkatan Yang Maha Esa. Aamiin.

Thursday, March 24, 2016

20 Mac 2015

 Bersama YB  Dato' Seri DiRaja Mahdzir Bin Khalid
Menteri Pendidikan Malaysia dan rombongan di SMK Panji.










Thursday, March 3, 2016

Hari Ini Dalam Sejarah

Alhamdulillah keputusan SPM yang diumumkan hari ini amat menggembirakan kami warga SMK Panji. Inilah keputusan terbaik sejak makcik menjadi warga Panji. Syukur. Semoga ianya menjadi pendorong dan penyuntik semangat untuk anak-anak Panji melakar kejayaan yang lebih cemerlang. 

Kisah yang tak bestnya, Ain demam. Warden tepon suruh bawa balik. Dapat mc 3 hari.  Amboi...macam dok Kubang Kerian je suruh bawa balik. Tapi dipendekkan cerita, terbang jugak la Ain malam Selasa lepas. Sorang-sorang wei. Dup dap dup dap makcik kat rumah. Alhamdulillah sampai jugak rumah mlm tu.Hehehe

Saturday, February 20, 2016

Hidup Tidak Selamanya Di Atas

Anak,
Tidak bagi tidak bermaksud tidak sayang.
Tapi tidak bagi adakalanya kerana kesempitan.
 Selebihnya  tidak bagi juga kerana bimbang.
 Bimbang anak akan buat formula, tiap kali minta akan dapat, tiap kali nak akan tertunai.
 Ingat anak, dalam hidup ini, tiada jaminan untuk kita dapat/perolehi setiap kehendak kita,
 Kita tidak dapat lari dari sempit, susah, payah hatta  gagal sekali pun. Jadi, belajarlah...
Belajarlah untuk melalui saat-saat perit dalam hidup ini.
 Belajarlah tidur di atas lantai keras, tanpa bantal, tanpa selimut.


Monday, December 21, 2015

Siapa???

Siapa yang sayangkan kita?
Dan siapa yang hanya nak gunakan kita?



Semoga semuanya baik-baik
Allahumma yassir wala tu'assir 

Friday, November 6, 2015

13 Tahun Sudah

Hapoy Birthday.
Semoga ain sentiasa berjaya, bahagia dan dalam redha Yang Maha Esa

Friday, October 30, 2015

Anak-Anak..... Masanya Telah Tiba.

Musim hujan dah tiba. Siang malam hujan. Sejuk. Best... Cerita minggu lepas. Rabu, buka dan susun dewan dengan tenaga kerjanya calon SPM sendiri. Terimakasih anak-anak. Sayang anda semua. Malamnya  annual dinner la pulak. Dah tak tahan, makcik balik  awal. Terus  ZZzzzz. Pagi Khamis; bagi  taklimat kpd calon SPM. 11 pagi, pengawas periksa datang melawat pusat. Pukul 2 - 5 ptg  ada seminar integriti di SK Kadok. Kwa kwa kwa  Kehadiran adalah wajib.
tiba-tiba teringin rambutan.
Berdebar tunggu Isnin.
Buat yang terbaik ya.

Friday, October 16, 2015

Barang Mahal Barang Murah

Mesti ramai yang minat barang mahal kan? Yang berjenama gitu. Baju mahal, tudung mahal, kasut, handbag. Semua mahal la. Bila dah berkenan tu, macam-macam alasan la boleh diberi. Cantik, bergaya, tahan lasak. Alah membeli menang memakai. Itu ini, begitu begini, janji dapat apa yang kita nak.
Bagi makcik la, kalau kasut dan handbag, ok la beli yang mahal (walaupun makcik beli yang murah-murah je) sebab memang payah nak rosak. Berbaloi beli mahal-mahal. Kalau yang murah tu, sekejap zip rosak, sekejap jahitan koyak, butang tanggal (kalau ada butang la) Lastnya, campak je dalam tong sampah.
Tapi kalau kain baju (kain pasang khasnya sbb makcik ni orang tua) makcik cukup tak berkenan dengan kain yang mahal-mahal tuh. Susah nak jaga, nak kena dry clean la, terkena bucu meja sikit pun dah tinggal kesan. Leceh, menyusahkan diri je. Baik beli yang murah. Rendam dalam baldi dua hari pun no hal. Langgar kerusi, meja sampai terbalik pun, kain, baju langsung tak berbekas. Lutut je mungkin lebam. Hehehe  Betul tak?

Thursday, October 8, 2015

Syukur....Tenang

Dengan kesyukuran
Nikmat yang dianggap kecil terasa besar
Dugaan yang dianggap besar terasa kecil
Dan
Rezeki yang mahal adalah jiwa yang tenang.
Untuk tenang, ikhlaskan diri kerana Allah
Minta dari Allah, harapkan hanya kepada Allah

Nikmatilah kehidupan ini  tanpa dibandingkan dengan orang lain.


Monday, October 5, 2015

5102015



 Comelnya tarikh hari ni. Nak jugak buat n3 padahal takde apa pun yang nak dicerita. Cerita la jugak apa-apa pun. Tengah hari tadi makcik dan SUP pergi ambil BJ, JOB dan SKAT SPM  di Bilik Kebal PPD. Uwa...28 hari lagi periksa SPM. Sebelum ke PPD, masuk kelas seperti biasa dan balik dari PPD sempat lagi masuk satu kelas. Itu pun nak cerita. Hehehe OK beres.
Cerita kelmarin la pulak. Pagi ada solat hajat di dewan sekolah. Bacaan Yassin yang diadakan setiap pagi dari awal tahun ditangguhkan sementara waktu. Sebagai gantinya setiap ahad diadakan solat hajat. Lepas tu, ada penyampaian hadiah kepada pemenang pertandingan kreativiti dashboard, vle Frog. Makcik telah dipaksa untuk menyertainya. Tu yang ada pic terima hadiah dari pengetua. Kemuncaknya adalah penyampaian hadiah kepada  murid-murid yang cemerlang dalam Peperiksaan Percubaan SPM. Pukul 2.15 diadakan mesyuarat post mortem Percubaan SPM. Result percubaan dah OK. Alhamdulillah. Dan didoakan semoga periksaaan sebenar nanti laaaagi OK. Aamiin.
Gemuknya makcik itu.

Ok Assalamualaikum.

Wednesday, September 30, 2015

Makan-makan


Sup Keting bandar Enstek tengah berasap

Satay Willy, Nilai
Biasa-biasa je pada makcik.

Makan-makan di N9. Tapi tak ingat bila. Dah tua-tua ni banyak benar yang lupa. Kadang-kadang dah buka peti sejuk, eh lupa pulak nak ambil apa. Redha je.
Beralih kepada cerita sekolah, cuti pertengahan penggal kedua dah berakhir, Sekejap je dah habis seminggu. Kita tunggu hujung tahun la pulak untuk bermeriah-meriah ngan sanak saudara. Lagi seminggu lebih, akan bermula PT3 dan sebulan  lagi SPM pula bakal menyusul. Untuk anak-anak PT3 dan SPM, guna masa sebaik mungkin. Belajar jangan tak belajar.


Usah diharap padi di seberang!!!

Sunday, August 30, 2015

Antara Ada Dan Tiada

Jika ada, serupa tiada
Atau ada,  bermasalah sesaja
Lebih baik tiada daripada ada
Ko guano adik kakak kita?

Sunday, August 16, 2015

Esok Periksa Ya Anak-Anak

Hari ini
Semua warga Panji solat hajat. Opss bukan semua, tolak yang uzur dan yang lupa bawa telekung. Lepas solat hajat dan baca Yasiin, ada taklimat untuk calon SPM. Ehh.. Pengetua ada, PKP ada, PKHEM, guru kanan, Cikgu-cikgu ting 5 pun diminta tunggu di dewan. Uwaaa... Lantak le. Makcik bantai je bagi taklimat tu. 
Selepas rehat, susun dewan la pulak. Terima kasih kpd anak-anak pelajar yg banyak membantu. Esok, jawab periksa elok-elok. Semoga kejayaan menjadi milik anda semua.
Siap.Alhamdulillah.

Saturday, August 15, 2015

Baru Teringat Ada Blog

Lama gila tk update blog. Takde langsung cerita  puasa dan cerita raya sampailah hari ni 30 Syawal. Mood kelaut tak tau sebab apa. hehehe. Sebab lama tak update, makcik tulis je apa yang terlintas ye. Nasib le jika berlaku kecelaruan kpd pembaca sekalian. Perasan ada org buka dan baca blog yang dah bersawang nih.
Sekarang ni kawasan makcik (mcm YB la pulak), tengah musim durian dan rambutan. Dan petang/mlm selalu hujan. Best....   elok je sejukkan badan selepas makan durian. Kadang-kadang hujan sekali ngan  ribut. Hambik..cerita durian sekali ngan laporan cuaca. Peminat durian/ rambutan yang merantau tu, elok le blk kg sekarang ni.
Lusa periksa percubaan SPM akan bermula. Maknanya esok kena siapkan dewan la kita. Harap-harap dipermudahkan segala urusan sepanjang periksa ni berjalan. 
Terjumpa pic kawan-kawan sebilik semasa sambutan hariraya baru-baru ni. Eceli tk cukup sorang sebab dia crk di hari kejadian. Cantik pulak kawasan sekolah makcik nih. Hari-hari tengok macam tak cantik je. huahuahua.
Makcik berhenti dulu la ya. Harap-harap ada update dlm masa terdekat  Assalamualaikum.

wajah-wajah ceria berhari raya

Thursday, June 18, 2015

Saturday, June 13, 2015

Ini Bukan Cuti-Cuti Malaysia

Ahad lepas.
Melawat anak sedara di ICU  hospital Pulau Mutiara.
Sempat jugak singgah Queensbay sekejap n jumpa si comel di bawah jugak sekejap.
Sangat tidak berpuashati sebab tak sempat makan laksa penang, nasik kandar pun termasuk restoran yang "kureng" dan tak sempat membeli belah pun.  Nak melawat orang sakit ke nak makan angin nih??? Opsss sorry. Biasa la kan. Sambil menyelam minum air. Tengahari isnin, selepas melawat anak sedara di hospital lagi sekali, terus balik KB. Tercungap-cungap  teman

Alhamdulillah SIL cakap Syakir dah beransur pulih.
Sapa yang curi snap pic nih. Bukan makcik ya.

Yang ni memang makcik yang snap.
Sofeaaa.....



nanti kita betul-betul bercuti ya!!!

Friday, May 22, 2015

Jadi Orang Pahang Kejap

Pagi Jumaat yang ceria.
Bersemangat makcik petik belimbing buluh.
Jangan tak tahu, sejak dua menjak nih, sambal hitam  sentiasa bermain di fikiran. 
Tak pernah makan tapi sangat teringin nak mencubanya. 
 Dah google resepi, takdelah rumit sangat, cuma ambik masa lama je.
 Caranya, dah siap basuh belimbing, rebus je lah.
Jangan masukkan air sebab jusnya nanti akan keluar dgn banyak. 
Berjam-jam lah jugak nak tunggu kering.





Bila dah jadi pes sepeti di atas, simpan dalam peti ais.
 Boleh guna bila-bila masa diperlukan.
Hari ni, bilis dan cabai burung takde dalam stok, jadi lain kali lah kita bersambal hitam ya. 
Pesnya dah ada, nak mengadun sambal tu rasanya senang je.
 Berlagak tak ingat kau...
Kalah orang Pahang.


Saturday, May 9, 2015

Jiwa Kacau

Adakah sama
  "jong dalam"
dengan
 "jong dapur"?



 Sekian


 Opsss kejap
Makan dulu....