Thursday, March 5, 2015

Alhamdulillah

3.3.2015 lepas keputusan SPM diumumkan. Dalam debaran, makcik pergi ambil result di PPD. Sehari sebelum tu, makcik dah mintak dengan Pengetua, nak gi berdua. Apa-apa hal terjadi nanti, ada kawan. Manalah tahu jika tiba-tiba "ketar lutut" tak boleh tekan pedal minyak. Sampai di sana, rupa-rupanya bukan setakat berdua, ramai juga yang bertiga. Dengan Pengetua-pengetua sekali pun ada. 
Belum pun dapat result, telefon dah kring...kring. Dah la duduk depan sekali. Tak nak angkat, nama Pengetua di skrin telepon. Angkat la jugak. "Belum dapat lagi la Pengetua, dah dapat nanti saya telefon balik" Ok. Sebenarnya dah banyak kali dia pesan sebelum tu, "dah dapat result, telefon saya"."dah dapat result, telefon saya". Hehehe makcik ingat la. Ini mesti kes tak berapa sabar. Makcik pun sama sebenarnya. Masa dalam bilik mesyuarat di PPD tu, makcik cakap, bagi la cepat...bagi la cepat. Tapi makcik cakap dalam hati je. Hehehe.  Dipendekkan cerita, dah dapat result, kami terus masuk kereta dan buka sampul yang diberi. Jeng...jeng...jeng.....  berapa??? berapa??? Wah.. lega. Alhamdulillah, meningkat dan melegakan. Terus telefon Pengetua. 
Tahniah kepada anak-anak Panji yang berjaya dengan cemerlang. Dan terima kasih kepada semua.

Saturday, January 24, 2015

Apa Maknanya Ni?

Kalau di rumah seseorang ada bawang  macam ni. 
Agak-agak tuan rumah nak tanam bawang / buat ladang bawang?
Atau ada jawapan lain?
Kahkahkahkah

Silalah jawab sendiri.
Dan setiap jawapan adalah betul.

Pandang Depan

Teruskan perjalanan.
Yang lepas jadikan pengajaran
 Masih juga nak pandang belakang.
Hensem la kau putih.
Pandang depan!!!

Friday, January 23, 2015

Baruku Tahu Namamu

Pagi ni,  jumaat macam biasa makcik pergi pasar. Hari wajib masak la katakan. Masa melilau-lilau tengok sana sini tu, ternampak makhluk macam pic di bawah. Tanya en suami, dia pun tak tahu nama apa. Sayup-sayup makcik terdengar orang sebut shell. Diringkaskan cerita, makcik beli sekilo. Balik rumah, nak masak apa dengan shell nih? Seumur hidup tak pernah makan. Jadi, tak tahu apa rasa. Kenyal ke, lembut ke kamu ni shell.  Sebelum ni pernah tengok tapi tak pernah terbuka hati nak beli. Hari ni entah apa sebabnya, cepat je berkenan. Dipendekkan cerita lagi, makcik campur je dalam sayur. Kalau kenyal/keras macam getah pemadam, kita masih lagi boleh makan sayurnya. Kan????  Bila dah masak, rupa-rupanya amatlah sedap benda nih. 
Lepas siap bersilat di dapur, dengan semangatnya makcik tanya pakcik google apakenamanya nih. Rupa-rupanya kekapis namanya ya anak-anak.

Selepas masak
Isinya putih gebu, lembut. Emmmm sedappp

Tuesday, January 20, 2015

Siapa Pun Kita

Ada akal. fikir
Fikir sebelum cakap
Fikir sebelum buat

Tak fikir sebelum cakap
Tak fikir sebelum buat
Malu yang dapat.
Orang pun tak hormat.



Takyah le nak perasan hebat sangat!!!!

Wednesday, January 14, 2015

Saya Budak Form 1.

Alhamdulillah  dipermudahkan Allah. Semuanya berjalan lancar sehingga selesai urusan pendaftaran makcik kecik nih. Cuaca pun baik sepanjang perjalanan pergi dan balik. Semoga Ain dapat menyesuaikan diri dengan kawan-kawan baru dan kehidupan di asrama. Jaga Solat, jaga tingkahlaku dan belajar rajin-rajin. Ummi dan abah sentiasa mendoakan Ain.

Hari pertama di Kolej Tunku Kurshiah.



Wednesday, December 31, 2014

Akhirnya 2014 Pun Berakhir

Pada penghujungnya diduga dengan banjir besar di Pantai Timur.
 Rumah hanyut,
Rumah runtuh,
Rumah ranap
Harta benda musnah.
Allahu Akbar.
Berat Mata Memandang, Berat Lagi Bahu Yang Memikul
Semoga Allah permudahkan urusan kita untuk meneruskan kehidupan selepas ini.

Esok 1 Jan 2015.
Selamat Tahun Baru.

Monday, December 29, 2014

Pinggan siapa Lebih Licin?

 Pinggan abah

Pinggan Ain 
 
Entry bosan di musim banjiir.
Masing-masing nak tunjuk terer guna chopstick.
Makcik??? Takde kuasa nak berchopstick-chopstick.


Tujuh hari lagi sekolah buka. Uwaaa....


 
 

Thursday, December 25, 2014

Doakan



Semoga kita diberi kekuatan iman dalam menghadapi ujian ini.

Wednesday, December 24, 2014

Kelantan Darurat???

Sekarang ni, semua group WhatsApp makcik tersangat la rancak. Kebanyakannya melaporkan pasal banjir yang melanda Pantai Timur terutamanya negeri kesayangan makcik nih. Yang tak bestnya, ada laporan betul dan ada cerita rekaan semata-mata. 
Walau apa pun, banjir kali ni memang luar biasa besarnya. Air dah macam laut.
Semoga kita tidak terlalu panik dan banyakkan berdoa kepada Allah dalam menghadapi ujianNya ini

Monday, December 15, 2014

UKKM

Hari ni  bawa Ain ke MRSM PC untuk jalani  Ujian Kecenderungan Kemasukan ke MRSM.(UKKM) Ia merupakan ujian khas yang  dijalankan oleh MARA bagi pemilihan pelajar lepasan UPSR untuk ke tingkatan Satu. Lepasan PT3 untuk ke tingkatan 4 pun rasanya  mesti ada jugak ujian ni. Ia dilaksanakan secara online dan mengandungi 3 aspek utama iaitu  Matematik, Sains dan Keperibadian. Ohhh... macam karangan sekolah menengah la pulak. Selepas ujian secara online ni tadi, ada interview dalam BM dan BI. Last sekali ujian bacaan Al Quran. Lebih kurang jam 11 pagi, semua beres. Doakan Ain dapat masuk MRSM ya makcik pakcik semua. Budget ada orang masuk dan baca  blog ini. Hehehe 
Keluar dari MRSM PC, apa lagi...cari kedai makan le pulak. Pagi tadi masak mee goreng tapi Ain je kena paksa makan. Orang lain tak lalu sbb awal sangat. Sapa tak faham maksud "tak lalu" diminta tanya kawan sebelah yang faham. Itu saja.  Assalamualaikum

Friday, December 12, 2014

Kelantan - KL - Melaka - KL - Ipoh - Kelantan.

Selepas ambil Ain di Besut petang Sabtu lepas, kami bertiga menghala ke KL. Nak ke Melaka sebenarnya. Kenduri sepupu sebelah suami. Kelantan - Melaka, Jauh...dan tak berapa ada saudara mara yang dapat pergi. Mak ayah pengantin, dua-dua sakit dan tak dapat pergi.  Fikir punya fikir, Ok lah kita pergi.
Sampai KL dah 9 mlm. Kalau nak terus ke Melaka, tak tahu pukul berapa boleh sampai. Mestila sesat larat, mata mengantuk. Jadi, tidur je di KL. Lepas breakfast kenyang-kenyang esoknya, kami bertolak ke Melaka. Macam biasa 99% dibantu oleh Papago. Sekali sekala Waze mengambil peranan. Alhamdulillah sampai ke SK Ayer Jernih dengan jayanya. Lepas makan minum, bersembang dan bergambar sekeping dua, kami balik semula ke KL. Ada hal sikit. Esoknya,  kami bertolak ke Ipoh sebelum balik ke KB. Yang sadisnya tuan puan sekalian, takde langsung acara membeli belah. Yang ada hanya acara makan minum sahaja. Jadi, makcik tunjuk makanan je lah ya.


Yang paling special n meletop tidak lain tidak bukan
ikan bakar di Tasik Raban. Rasa nak bungkus bawa balik.

Pic bersama pengantin. 
Opsss tiba-tiba makcik jadi paling kecik. Sukaaaa.



Thursday, December 11, 2014

Kami

Masa Ain pergi kem minggu lepas, makcik kemas biliknya yang macam kapal pecah itu.
 Buang buku-buku dan baju-baju lama yang memang menyemakkan bilik.
Maka macam-macam benda yang makcik jumpa.
 Antaranya pic yang dia lukis masa tadika rasanya. 
Comel
Bukan ke kita bertiga sama gemuk.
Kenapa abah slim sangat???

Thursday, December 4, 2014

Lega

Kelmarin  3 Dis hari terakhir periksa SPM 2014. Kelegaan tahap nak melompat-lompat. Jadinya, makcik dah malas pergi sekolah dan dah malas nak fikir pasal sekolah. Nak cuti la jugak. Macam le sebelum ni tak cuti. Hehehe.
Kejap tadi makcik hantar Ain pergi kem Little khalifah di Besut. Biar le dia berkawan-kawan dan berdikari 3 hari ni. Lagi pun cuti-cuti ni mengadap internet  je kerjanya. Harap-harap takde la barang yang tertinggal. Makcik dah cakap siap-siap, "kalau tertinggal barang, umi tak gi ata doh"

Opss tiba-tiba ada pic orang bersanding.
29 Nov 2014.
Selamat Pengantin baru
Farihan & Ishak.
Semoga bahagia ke anak, cucu, cicit dan seterusnya.

Sunday, November 30, 2014

Alhamdulillah

26 Nov lepas, UPSR telah diumumkan. Tahniah kpd anak-anak yang mendapat 5A.  Yang kurang berjaya ,jangan bersedih hiba. Baru UPSR je pun. Tingkatkan usaha di alam persekolahan menengah nanti. InsyaAllah kejayaan cemerlang akan menjadi milik anak-anak semua.

Tahniah Ain. 
Semoga  terus mencapai kecemerlangan.

Monday, November 24, 2014

Melayan Ain

Sebenarnya dah lama dia minta nak membaking-baking. Sesuatu yang memang makcik fail dari dulu sampai sekarang. Tidak berminat dan tidak pernah berusaha untuk belajar. Zaman bujang dulu pernah jugak buat. Masa tu kalau tak buat sendiri, bukan senang nak dapat makan kek. Itu dulu, boleh la untuk makan sendiri. Sekarang, macam-macam jenis kek ada dan senang dapat. Kalau buat, belum tentu lagi jadi sebagaimana yang kita nak. Jadi, bagi  species  kurang rajin macam makcik ni, beli lagi bagus. Kuakuakua. 
Kelmarin, beria-ia  budak kecik tu nak masak kek. Dan makcik pun dah takde alasan nak bagi. Jadi, dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim makcik redah je la. Jadi tak jadi belakang kira.

Dan inilah hasilnya . 
 Makcik dah cakap, kek kat kedai lagi sedap.
Ehhh...Rasa rajin pulak nak google resepi kek.  Apakah???
Sekian, tkasih.

Friday, November 21, 2014

Jemput Makan

Abaikan tajuk en3 yang langsung tidak sesuai. Walau apapun, musim-musim hujan ni, semua benda jadi sedap. Tak percaya? Masa hujan tengah lebat, cuba pergi masak atau goreng apa-apa kat dapur. Mesti tak sempat sejuk makanan di pinggan, semua dah licin.


Akhirnya

Setelah lalui suka, duka, ketawa, menangis, akhirnya sesi persekolahan 2014 telah berakhir. Kebanyakan warga pendidik telah boleh menarik nafas lega. Makcik belum lagi sebab SPM belum  berakhir. Selagi SPM belum berakhir, selagi itulah ada  urusan yang perlu dibuat. Walau apa pun, sedikit lega telah ada.

Berehatlah wahai guru....
Rungkaikan lelah mu menyemak buku.....
Bersantailah wahai guru.
Yang kering tekak me-laung suara menumpah ilmu.....
Rehlah lah wahai guru rehatkan kakimu dari lenguh berdiri mengajar ilmu dibuku.....

Waktu itu rehat kita terisi.....
Dengan rancangan misi
dan visi tahun yang menanti.....
Waktu itu rehat kita mencari.....
Inti buat mengajar lebih kreatif......
Waktu itu rehat kita mungkin terisi dengan kursus.....
Yang hadir emergency.....

Gembiralah para ibubapa.....
Jaga anak 24 jam yang ada.....
Perhatikan mereka agar
tiada jatuh dan luka......
Jangan dibiar menatap
TV dan komputer.....
Nanti malasnya ber-lemak bertimpa timpa.....
Sukarlah guru nak membakar kalorinya.....
Pantaulah disiplin saat bersama......
Agar tertib olah dan lakunya......
Isikan masanya
dgn perkara berguna.....
Ibadah dan solat tegaskan sentiasa......

Guru tiada sebulan lebih cuma.....
Awal tahun nanti 
kami sambut semula...... 

(dari WhatsApp kawan-kawan)

Monday, November 3, 2014

Selamat Berjuang

SPM 2014 sudah bermula. Hari ni kertas BM 1, PSV 1 dan BM 2. Doa makcik semoga anak-anak calon SPM dapat menjawab dengan tenang dan betul sebagaimana kehendak soalan. Datang awal, keluar bila tamat masa menjawab, baca soalan dengan teliti, itu ini, begitu begini, sudah berbuih makcik dan rakan-rakan guru berpesan. Semuanya untuk kejayaan anak-anak calon SPM.

Usaha, Doa, Tawakkal.

Tuesday, October 21, 2014

Air Dingin.

Untuk pengetahuan adik kakak sekalian (macam le ramai orang baca blog ni) Air Dingin adalah satu tempat yang terletak di Tumpat, Kelantan. Iaitu tempat asal nasi air dingin yang masyhur itu.  Makcik cakap masyhur sebab di KB ni, kebanyakan kedai makan dan kopitiam ada jual nasi ini. Di tepi-tepi jalan pun ada. Di tepi jalan sekitar Panji ni, rasanya 3 tempat ada jual nasi air dingin. Dan jangan tak tahu, tiap pagi nasi ini diterbangkan ke KL. Ianya dijual dengan siap berbungkus macam pic di bawah. Lauknya gulai kuning ikan tongkol atau gulai ayam dan sambal. Itu sahaja. Takde sayur, takde ulam tapi menjadi kegilaan ramai termasuklah makcik. Ok setakat ini sahaja. Makcik bukan duta nasi air dingin ye.


Untuk breakfast ye. Jangan le cari tengahari atau malam

Wednesday, October 15, 2014

Misi Gagal

Pagi tadi ada jamuan di bilik guru lelaki. Menu utamanya nasi Arab. Sedap...
 Tengahari, makan nasi goreng le pulak. Kawan sebilik bawak. Sedap. Katanya lupa, bilik guru lelaki dah ada jamuan. Dua kali nasi.
 Petang  makcik masak nasi Arab yang dibeli di sini. Sedap... terimakasih Irfa. 
Tiga kali nasi.

Inilah rupanya nasi yang makcik masak..
Eh, kuning ke? 
Nasi...nasi...nasi... memang gagal.
Uwaaa....

Tuesday, October 14, 2014

Sudah-Sudahlah tu

Tiba-tiba sentap.....
Kita pun bukannya sempurna dari setiap segi.
Mengaku atau tidak, kita pun ada salah silapnya jugak.
Ingat,
Tutup aib orang, Allah akan tutup aib kita.
Ada akal, fikir
Jangan hanya ikut nafsu.
Nanti, bukan orang je terbakar, dengan kita-kita terbakar.


OK
Jom makan....
Tiram ....Olalala