Friday, February 24, 2017

Musim Kenduri Kahwin

Macam biasa, setiap kali hampir musim cuti sekolah, banyak le orang ngantar kad jemputan. Fuhh... kad jempuan kahwin pun kemain lawa dengan macam-macam petern. Yang pasti  dah jarang jumpa kad macam makcik kahwin dulu-dulu. Kad tiga segi ada, macam bil letrik pun ada. Ada je idea demo ni.  Panjang pulak muqaddimahnya.

Adapun yang makcik nak cerita  (cewahh)  kad, pelamin, menu, semua boleh berubah dan tak salah pun jika limabelas  kali semeta berubah. Yang tak berubah-ubah dan tak boleh berubah adalah tanggungjawab dan hak suami isteri.  Yang ni tak boleh ikut trend semasa dan tak mengira siapa pun kita. Suami ada tanggungjawab, isteri pun ada tanggungjawab. Suami ada hak, isteri pun ada hak. Jangan dok berebut dan jangan dok  melepaskan diri.  Allah dah tetapkan tanpa boleh diubah kecuali dengan persetujuan pasangan masing-masing. Contohnya (macam ceramah nikah kahwin la pulak) Sambung balik, contohnya sediakan nafkah  itu tugas suami.  Tidak boleh sama sekali suami melepaskan diri dari  memikul tanggungjawab itu  dengan apa  alasan sekalipun. Isteri  kaya ke, isteri pangkat besar ke, suami tetap wajib memberi nafkah kpd keluarga. Jangan sekali-kali minta isteri keluarkan duitnya walaupun berguni untuk beli beras, beli  cabai, bawang dan sebagainya.  Tapi kalau isteri redha,dengan sesuka hati tanpa diminta telah keluarkan duit untuk semua bayaran tersebut, tidak la pulak menjadi satu kesalahan. Jangan buat-buat lupa sang suami semua. Ingat, di akhirat nanti, bukan hanya ada syurga tapi ada juga neraka. 

Perkahwinan ini satu perkongsian ye anak-anak. Ada kasih sayang, belas kasihan, percaya mempercayai, hormat menghormati dan sebagainya.  Jangan le kongsi masa senang je, hormat sekali sekala, sayang & kasihan pun ada ketika je.  Makcik dah kahwin 20 tahun lebih ( oppsss...lupa nak cakap, siapa yang dah kahwin lebih 20 tahun, tkyah baca) Sambung balik, dalam berumahtangga ni, jangan ada rahsia antara suami isteri.  Kalau dah rahsia itu, rahsia ini, lama-lama tidak mustahil porak peranda lah rumahtangga. Macamana nak  bahagia kalau kita tak tahu pasangan kita pergi kemana, balik pukul berapa, kalau tak  balik, tidur dimana. Lene ko perut kalau pukul 7 tak balik lagi, pukul 10 tak balik lagi, pukul 2 dak lagi, pahtu katakanlah balik pukul 3, takleh tanya pulak dari mana, buat apa pukul 3 pagi baru sampai rumah. Kalau tanya, mengamuk.  Bahagia ke hidup berumahtangga lagu tu kira? Maaf la ya. makcik ni kalau masuk bab marah, bab berleter, keno guna loghat klate, baru jeliro.
Makcik rasa, sesuai la sangat makcik  pilih tajuk ni sebab cuti ni ramai nak kahwin. Jangan dok i love u, u love me saja. Tanggungjawab besar menunggu sebaik saja mertua dan menantu melafazkan  ijab dan qabul. Jangan dok fikir menu itu menu ini, pelamin gitu, pelamin gini je. Cuba kira tanggungjawab masing-masing. Jangan pulak lepas kahwin dok badi lepas tekok.

Satu lagi, makcik nak ingatkan, kita kahwin dengan anak orang kan?  Bila anak orang, dia ada ibubapa, adik beradik dan saudara mara. Jadi, kita mesti berhubung baik dengan mereka semua tu.. Dengan kata lain, kita mesti menghubungkan silaturrahim dengan keluarga kedua-dua belah pihak. Mesti adil jangan dok berat sebelah. Kita ada keluarga, dia pun ada keluarga, Jangan ambil isteri, atau ambil suami, pahtu lantaklah keluarga sakit ke, mati ke, kita tinggal atau buang semuanya.  Jangan sampai ibubapa mana-mana pihak berkecil hati dengan kita atau pasangan kita. Tolong ingat ya anak-anak, siapa yang berkorban hingga kita atau pasangan kita jadi seperti sekarang. Bukan pasangan kita kan??? Jangan sampai mak ayah berkecil hati dengan kita. Nauzubillah min dzaalik.

Akhirnya makcik nak pesan, hidup berumahtangga ni ada pasang surutnya.. Ada manis, ada pahit. Tapi percayalah,  Allah tidak uji melebihi kemampuan kita.  Setiap masalah ada penyelesaian dan ada jalan keluarnya. Yang penting, jangan hanya menyerah. Andai tiada bahagia kita bersama pasangan, Allah membenarkan kita berpisah.  Nauzubillah.  Ketahuilah, Allah maha pengasih dan penyayang. Hanya kepadaNya tempat kita memohon dan tempat kita berserah.

Semoga ketenangan, kegembiraan dan redha Allah mengiringi perjalanan hidup kita bersama pasangan dan seisi keluarga. Aamiin.
Selamat Pengantin Baru kepada semua sanak saudara yang bakal naik pelamin bulan Mac nanti.

Tuesday, January 17, 2017

15 Januari

Umur semakin  bertambah
Tempoh semakin kurang
Destinasi semakin dekat.






Semoga sisa-sisa usia yang masih berbaki ini dalam perlindungan Yang Maha Esa. Aamiin.


Tuesday, December 13, 2016

Jangan Tersilap

Antara yang wajib dengan yang sunat, banyak bezanya. Tak buat yang wajib, berdosa. Tinggalkan yang sunat, takde apa-apa. Jangan pulak buat yang sunat tapi tinggal yang wajib. Contohnya kemain laju bersedekah, sedangkn anak kebulur kat rumah. Tak patut....

Sunday, December 4, 2016

Selamat Bersara


Setelah hampir 10 tahun menjadi kakak terbaik di UPP, SMKP. Terima kasih dan mohon maaf diatas segala kesilapan. Kami akan sentiasa merindui Kak dah.

Tuesday, November 15, 2016

Sudah Fening

Sejak 2, 3 hari lepas makcik dok ingat  dan tunggu 15 hb. Banyak pulak peristiwa pada tarikh tersebut.  Calon SPM periksa  P.Islam 15 hb.  Annual dinner pun pada tarikh tu jugak. Lagi satu.... 15hb adalah birthday makcik. Entah kenapa, tang birthday tu sentiasa dalam fikiran. Sebelum tido mlm tadi, check fB, whatsapp, takde sapa pun ingat birthday makcik. Bangun tidur pagi tadi, semangat lain macam walaupun kaki masih sakit. Maklum le, hari ni birthday kita.
Sekejap tadi, selepas semua calon SPM masuk dewan, sekali lagi makcik check fB, whatsapp, wechat semua. What??? Sapa pun tkdak bagi ucapan. Macam mustahil je. Takkan la ain pun tak ingat.
Termenung kejap. Ohhhh..... baru teringat, rupa-rupanya birthday makcik 15 Jan. Bukan 15 Nov. Kwang...kwang.....  Nak birthday dua kali setahun la pulak!!

Ok. Lupakanlah birthday cake. Diet...diet..

Tuesday, November 8, 2016

Second Day

B. Inggeris 1 & B. Inggeris 2. Perjalanan masih panjang ya anak-anak. Hari ni berkumpul di kantin la pulak.
Permudahkanlah semua urusan kami Ya Allah. Aamiin.

Monday, November 7, 2016

Alhamdulillah

Hari pertama SPM 2016 berjalan dengan lancar. Kali pertama ada guru saksi, jarak baru dan calon tidak perlu membawa slip kemasukan.
Semoga kejayaan cemerlang menjadi milik kita anak-anak SMK Panji.  Aamiin.

Sunday, October 30, 2016

Perhatian

Biasanya sekali sekala sahaja orang akan terpijak tali anda. Selebihnya anda sendiri yang memijak/terpijak tali tersebut. Ingat, semakin kerap tali tersebut dipijak, maka semakin cepat  ia akan  putus. Lebih cepat lagi jika anda  kerap tarik atau "senjoh"


Sekian, terima kasih

Tuesday, October 25, 2016

Kalaulah

Ada orang bermurah hati bagi makcik RM sejuta. Agak-agak apa benda pertama yang makcik akan buat? Jawapannya tidak lain tidak bukan, makcik akan berhenti kerja. Bestnya.

Taknakdahjadicikgu.
Sungguhsesungguhnya.

Jom berangan

Monday, September 12, 2016

Apa Guna?

Kawan ramai tapi wujudnya ketika senang Ada masalah, I tak nak campur,  pandai-pandailah you selesai sendiri.

Saudara punyalah ramai tapi masa tersepit, makcik sibuk, pakcik lagilah busy.

Ada suami tapi berdua ketika suka, nafkah bayar sendiri, awakkan ada gaji.

Ada isteri tidak taatkan suami. Taatkan suami? Tengok le kaki, atau pun tengok slip gaji....

Anak berderet tapi macam enau melepaskan pucuk, mencari ibubapa ketika bermasalah, bibik lari, bil tertunggak, TNB nak potong api.

Hebat... menjadi pakar  rujuk di luar, bukan kepada isteri dan anak-anak di rumah sendiri

Apa guna???


Friday, August 19, 2016

Wednesday, August 17, 2016

Sepatutnya

Kebaikan orang, ingat.
Kebaikan kita, lupa.
Kesalahan orang, lupa
Kesalahan kita, ingat.

Anak-anak, dewan telah dibuka. Maknanya sekarang bukan lagi masa untuk bermain-main.

Friday, August 5, 2016

Siapa Pun Kita

Hidup ini memang penuh dengan kekurangan dan tidak ada orang yang sempurna tanpa ada aib.
Jadi, kita perlu belajar membiasakan diri menerima kekurangan dan bersikap terbuka dengan keaiban orang lain. Ini antara perkara penting dalam membina hubungan yang akan menjamin hubungan kekal utuh.

Berlapang dadalah menerima kekurangan orang lain. Abaikan perkara-perkara remeh. Asyik membantah akan mematikan kelazatan sesuatu perkara. Sebab itulah pokok yang berterusan ditiup angin akan kehilangan daun, malah berguguran buahnya
Begitulah perumpamaan seseorang yang selalu terdedah kepada kritikan pedas,  Dia akan menjadi manusia negatif.
Pujilah kebaikan orang sekeliling kita, langkauilah kesilapan mereka.
Percakapan yang cantik umpama anak kunci yang akan menutup mulut tetapi membuka hati.

Saturday, July 30, 2016

Masih Syawal

Alhamdulillah, hari ini
anak-anak Panji mengunjungi rumah makcik.







Sunday, July 24, 2016

Yeayy...Jamuan Raya

Anak-anak tunggu ye. Ibu-ibu, bapa-bapa sudah siap siaga nak menjamu selera..
         24 Julai 2016

Friday, July 22, 2016

Nazir Datang lagi

Penuh pena bilik wawasan dengan segala macam fail. 18 Julai lepas nazir mari tapi nak boleh ko mari tu, peluh pela jgk la puak kita siap apa yang patut. Harap-harap bulan Sept nanti ada lagi berita gembira utk warga panji. Aamiin.



#baiahpunyapasal#

Thursday, July 7, 2016

Aidil Fitri 2016

Kali pertama beraya tanpa ibu tercinta.
Al Fatihah utk Allahyarhamah ibuku yang telah krmbali ke rahmatullah pada 17 Ramadhan (22 Jun) yang lepas.

Thursday, June 9, 2016

Alhamdulillah

Berbuka bersama tetamu dari jauh 
Semoga kita kekal dalam iman. Aamiin

Monday, May 16, 2016

Hari Guru 2016

Semoga kerja buat kita dipermudahkan dan diberkati Yang Maha Esa.


Pejam celik pejam celik, sudah 22 kali sambut hari guru.

Tuesday, May 10, 2016

Lumrah

Walau sebaik mana pun kita, mesti ada orang yang tidak suka. Apatah lagi kalau kita pun tak berapa nak baik dengan orang. Dan bukan semua  perkara yang kita buat boleh memuaskan hati semua.  Jadi, usah bersedih bila ada orang yang tidak menyukai kita. Itu perkara biasa yang tidak mampu kita elak dan semestinya ada dimana-mana. Ketahuilah kehidupan ini bukan untuk mencari redha manusia. Yang kita cari dan harapkan adalah redha Allah Yang Maha Esa

Sunday, May 1, 2016

Alhamdulillah

29 April 2016 - Genap 20 tahun kita hidup bersama.
Semoga kehidupan kita sentiasa dalam keberkatan Yang Maha Esa. Aamiin.