Friday, November 21, 2014

Jemput Makan

Abaikan tajuk en3 yang langsung tidak sesuai. Walau apapun, musim-musim hujan ni, semua benda jadi sedap. Tak percaya? Masa hujan tengah lebat, cuba pergi masak atau goreng apa-apa kat dapur. Mesti tak sempat sejuk makanan di pinggan, semua dah licin.


Akhirnya

Setelah lalui suka, duka, ketawa, menangis, akhirnya sesi persekolahan 2014 telah berakhir. Kebanyakan warga pendidik telah boleh menarik nafas lega. Makcik belum lagi sebab SPM belum  berakhir. Selagi SPM belum berakhir, selagi itulah ada  urusan yang perlu dibuat. Walau apa pun, sedikit lega telah ada.

Berehatlah wahai guru....
Rungkaikan lelah mu menyemak buku.....
Bersantailah wahai guru.
Yang kering tekak me-laung suara menumpah ilmu.....
Rehlah lah wahai guru rehatkan kakimu dari lenguh berdiri mengajar ilmu dibuku.....

Waktu itu rehat kita terisi.....
Dengan rancangan misi
dan visi tahun yang menanti.....
Waktu itu rehat kita mencari.....
Inti buat mengajar lebih kreatif......
Waktu itu rehat kita mungkin terisi dengan kursus.....
Yang hadir emergency.....

Gembiralah para ibubapa.....
Jaga anak 24 jam yang ada.....
Perhatikan mereka agar
tiada jatuh dan luka......
Jangan dibiar menatap
TV dan komputer.....
Nanti malasnya ber-lemak bertimpa timpa.....
Sukarlah guru nak membakar kalorinya.....
Pantaulah disiplin saat bersama......
Agar tertib olah dan lakunya......
Isikan masanya
dgn perkara berguna.....
Ibadah dan solat tegaskan sentiasa......

Guru tiada sebulan lebih cuma.....
Awal tahun nanti 
kami sambut semula...... 

(dari WhatsApp kawan-kawan)

Monday, November 3, 2014

Selamat Berjuang

SPM 2014 sudah bermula. Hari ni kertas BM 1, PSV 1 dan BM 2. Doa makcik semoga anak-anak calon SPM dapat menjawab dengan tenang dan betul sebagaimana kehendak soalan. Datang awal, keluar bila tamat masa menjawab, baca soalan dengan teliti, itu ini, begitu begini, sudah berbuih makcik dan rakan-rakan guru berpesan. Semuanya untuk kejayaan anak-anak calon SPM.

Usaha, Doa, Tawakkal.

Tuesday, October 21, 2014

Air Dingin.

Untuk pengetahuan adik kakak sekalian (macam le ramai orang baca blog ni) Air Dingin adalah satu tempat yang terletak di Tumpat, Kelantan. Iaitu tempat asal nasi air dingin yang masyhur itu.  Makcik cakap masyhur sebab di KB ni, kebanyakan kedai makan dan kopitiam ada jual nasi ini. Di tepi-tepi jalan pun ada. Di tepi jalan sekitar Panji ni, rasanya 3 tempat ada jual nasi air dingin. Dan jangan tak tahu, tiap pagi nasi ini diterbangkan ke KL. Ianya dijual dengan siap berbungkus macam pic di bawah. Lauknya gulai kuning ikan tongkol atau gulai ayam dan sambal. Itu sahaja. Takde sayur, takde ulam tapi menjadi kegilaan ramai termasuklah makcik. Ok setakat ini sahaja. Makcik bukan duta nasi air dingin ye.


Untuk breakfast ye. Jangan le cari tengahari atau malam

Wednesday, October 15, 2014

Misi Gagal

Pagi tadi ada jamuan di bilik guru lelaki. Menu utamanya nasi Arab. Sedap...
 Tengahari, makan nasi goreng le pulak. Kawan sebilik bawak. Sedap. Katanya lupa, bilik guru lelaki dah ada jamuan. Dua kali nasi.
 Petang  makcik masak nasi Arab yang dibeli di sini. Sedap... terimakasih Irfa. 
Tiga kali nasi.

Inilah rupanya nasi yang makcik masak..
Eh, kuning ke? 
Nasi...nasi...nasi... memang gagal.
Uwaaa....

Tuesday, October 14, 2014

Sudah-Sudahlah tu

Tiba-tiba sentap.....
Kita pun bukannya sempurna dari setiap segi.
Mengaku atau tidak, kita pun ada salah silapnya jugak.
Ingat,
Tutup aib orang, Allah akan tutup aib kita.
Ada akal, fikir
Jangan hanya ikut nafsu.
Nanti, bukan orang je terbakar, dengan kita-kita terbakar.


OK
Jom makan....
Tiram ....Olalala



Thursday, September 18, 2014

Selepas Lebih Setahun

14 Sept lepas makcik perg KL selepas lebih setahun tak kesana. Amboi... macam le gi London nak cerita kat blog. Sebelum keluar rumah, tak tempah mana-mana bilik. Dalam kepala nak check in tempat biasa je. Tapi bila sampai luar Sunway Putra yg under renovation tu,  macam berserabut je nak duduk situ. Teringat kawan cakap Primiera pun OK. Jadi dipendekkan cerita makcik pun check in di Premiera.

2 malan di Premiera.
Luas, bersih, selesa.
TQ

Monday, September 15, 2014

Bila UPSR bocor

Makcik sangat kesian kepada cikgu. Banyak masalah yang akan ditanggung oleh mereka. Peperiksaan Sains dan ulangan BI akan diadakan pada 30 hb. Buka sekolah nanti, ada seminggu lebih lagi sebelum periksa. Murid-murid calon UPSR nak letak kat mana? Bilik darjah diorang dah jadi dewan. Kalau tak dijadikan dewan pun, mesti murid-murid lain dah ditempatkan di situ  Penyelesaiannya mungkin tutup balik dewan, jadikan kelas semula. Terpaksalah mengorbankan label meja yang sudah pasti akan rosak. Seminggu lebih lepas tu, kena susun semula dewan yang dah dijadikan kelas. Mesti cetak semula label meja dan tampal semula. Bunyi macam senang tapi bila diri sendiri yang buat, tahulah senang atau susah. Lebih-lebih lagi jika calon UPSRnya ramai.

Makcik sangat simpati kepada guru dan murid-murid terlibat. 
Mak bapak pun kesian jugak. 
Ain cakap cikgu dia menangis bila tahu UPSR bocor.

Majlis Penutup Bulan Kemerdekaan

Diadakan selepas waktu rehat hingga 2.00 petang pada hari khamis lepas. Selain ucapan, dipenuhi dengan macam-macam persembahan antaranya pertunjukan fesyen, nyanyian patriotik, sajak cerita pendek dan dikir barat. Harap-harap seluruh warga SMK Panji sentiasa menghayati erti kemerdekaan dan berusaha untuk menjadi warga negara yang menyumbang kepada agama, bangsa dan negara.


Guru-guru dengan tema merah. 
Ramai lagi di belakang tapi barisan pertama je nampak.

Friday, September 12, 2014

Lupa Kejap Pasal UPSR Bocor

Olala sukanya.
Pagi tadi, makcik jumpa buah ni di pasar pagi. Terus teringat zaman kecil dulu. Masa tu buah ni banyak gunanya untuk ibu-ibu di dapur. Tapi sekarang ni susah nak jumpa. Maka makcik beli seringgit. Macam tak percaya bila makcik yang jual tu cakap selonggok 50 sen. Benda lain mana ada selonggok 50 sen. 

Tengahari tadi jadilah sambal seperti pic di bawah. Walaupun tak merah tapi pedas. Sedap.... bagi orang tua macam makcik ni. Makan pulak dengan nasi panas, uwaaaa mesti bertambah-tambah nasinya. Hahaha Ini dah lebih. Ok setakat ini dulu. Tkasih.

Thursday, September 11, 2014

Bocor Lagi

Kali ni Bahasa Inggeris.
Kalau subjek Sains, belum periksa dah tahu bocor, Bahasa Inggeris, lepas periksa baru diumum bocor.

Oh Malaysiaku......



Wednesday, September 10, 2014

Oh Tidak.....


Kertas UPSR bocor, peperiksaan ditunda 30 September. -Lembaga Peperiksaan 


Ingatkan esok dah boleh merdeka. Rupanya belum lagi ya anak-anak, cikgu-cikgu dan mak bapak sekelian. Kertas Sains bocor. Kita menjadi mangsa kerana wujudnya manusia yang tidak amanah dengan tugas yang dipertanggungjawabkan di atas bahunya. 

Kesian.... wujudnya manusia sebegitu rupa.

 

Saturday, September 6, 2014

UPSR Dah Dekat

Mlm jumaat lepas ibu bapa dan guru solat hajat.
Hari ni pula majlis izin ilmu. Cikgu cakap, biasanya masa majlis izin ilmu tu murid_murid akan bawa pulut kuning.  Dan atas pulut kuning tu kalau boleh letakkan 5 kuntum  bunga telur. Cikgu cakap kalau boleh tapi bagi murid-murid tahun 6 SK Sering KALAU BOLEH = WAJIB. Biasalah... mereka akan paksa mak bapak masing-masing hingga dapat apa yang difahami wajib itu 
Maka tersrngihlah Ain bawa pulut ini pagi tadi

Tuesday, September 2, 2014

Hidup ini

1. Kita hanya hamba.

2. Banyak cakap, banyak salah.
Astaghfirullahal azim

2.Sebuah ketenangan
tidak mampu dibeli dengan wang ringgit, intan permata
-- mesti sabar, mesti redha, mesti syukur.

TQ

Monday, August 25, 2014

Hari Kedua

Peperiksaan Percubaan SPM 2014. 





Cepat le 7 Sept.
letih
TQ

Sunday, August 24, 2014

Cari Duit

Duit bukan segala-galanya.
Tapi rasanya semua setuju duit sangat penting
Orang sanggup buat apa sahaja untuk dapatkan duit.
Dan rasanya ramai yang setuju, bukan senang nak cari  duit.
Dari pagi sampai petang terpaksa berada di tempat kerja, tinggal anak, tinggal semua untuk dapatkan duit.
Selain drp itu, kena mengadap macam-macam jenis manusia dengan macam-macam  ragam.
Ingat senang ke?
Kadang-kadang kena marah lagi. Dah tua-tua kena marah. Fuhhh... tak sedih ke.
Pendek kata, marah, sedih, kecewa semuanya boleh rasa di tempat kerja.
Memang betul...tak senang nak cari duit.
Lagi tension
Jika kerja kita, orang ngaku kerja dia
Salah orang, dia kata salah kita.
Walau apapun, banyakkan berdoa agar dikurniakan boss  yang baik, rakan sekerja yang baik dan dimudahkan segala urusan kerja kita. Dan semoga kerja buat kita bukan setakat untuk cari duit tetapi untuk mencari pahala. Ameen



Alhamdulillah boss makcik baik dan rakan sekerja pun baik2. Syukur.


Saturday, August 23, 2014

Rezeki

Tiap hari atau acapkali kita berdoa supaya dimurahkan razeki.
Dan ramai yang hanya terbayang rezeki adalah duit.
Sebenarnya..
Rezeki bukan hanya wang ringgit.
Ada macam-macam bentuk rezeki
Kesihatan, keselamatan, ketenangan juga rezeki.
 Anak pun rezeki.
Yang berjaya dan boleh "ditumpang" pun rezeki
Kalau dah nama rezeki
Kita mesti berusaha dan berdoa untuk memperolehinya.
Selebihnya kita mesti berserah kepada Yang Maha Esa.
Dapat atau tidak
Atau banyak mana kita dapat
Itu semua ketentuanNya.

Cukuplah Allah sebagai tempat bergantung.
Dengan izinNya
Akan ada pertolongan dan rezeki dari jalan-jalan yang tidak pernah kita jangka.

Saturday, August 16, 2014

Alahai Tukang Jahit

Kalau tak silap, dua bulan sebelum Ramadhan baru ni makcik hantar 2 pasang kain kepada seorang tukang jahit.Bukan bagi kat dia, makcik nak suruh dia jahit. First time hantar kepadanya sebab tukang jahit lama lambat siap. Harapnya tukang jahit baru ni boleh jahit cepat. Dalam hati, bila siap 2 pasang tu bolehlah hantar yang baru untuk dijadikan baju raya. Tunggu punya tunggu (dia janji bila siap dia akan pesan kpd seorang kenalan) sampai sekarang belum siap. Lebih teruk dari tukang jahit lama. Menyesal hantar.
Dalam tempoh tersebut makcik ada hantar beberapa pasang kain kpd tukang jahit berbangsa cina. Punya la cepat dia menjahit. Tiga empat hari dah siap. Masalahnya pula, harganya tinggi melampau-lampau. Memang mencekik darah, mencekik leher.Uwaaaa......

Friday, August 15, 2014

Lagi Jamuan Raya

Rabu lepas kami di bilik periksa buat jamuan raya. Jadi pada hari kejadian, boleh dikatakan 99% warga Panji makan-makan, minum-minum di bilik periksa. Sebelum orang datang haruslah tuan rumah makan dulu. Tengoklah yang bertudung merah tu. Makan tak ingat dunia. Terimakasih kepada yang sudi datang. Ada rezeki kita buat lagi.

 Khamisnya pula (betul ke ayat?), sambutan raya peringkat sekolah. Yang ni memang besar-besaran. Meriah yang amat Diadakan di dewan  dengan setiap kelas mempunyai meja masing-masing. Mewahnya makanan sampai tak termakan. Alhamdulillah.

Sunday, August 3, 2014

Murah...Murah....5 Rial 3 Kg.

Buah kegemaran makcik nih. Sedappp.
Dan yang bestnya, harganya seperti tajuk en3. 5 rial 3 kg aka RM5/3 kg. Alhamdulillah murah sangat-sangat. Beli RM5 boleh makan tiga empat hari. Suka....

Thursday, July 31, 2014

Raya ke4 1435

Punyalah berzaman tak update blog. Betul le berzaman, sekarang dah masuk zaman selfie. Atas bangunan selfie, atas pokok selfie, dalam bilik air memang tempat orang selfie. Kelakar pun ada. Oklah... makcik bukan nak sembang pasal selfie. Makcik tak minat selfie selfie nih. Makcik nak cerita pasal hariraya yang dah masuk hari ke4. Terimakasih kpd yang berkunjung dari jauh dan dekat. Semoga tak serik beraya di rumah makcik.
Yang tak bestnya, puasa sebulan  haritu berat turun sekilo dua. Hari ni, baru raya ke4, keberatannya dah  naik berkilo kilo.Sedihhh makcik. Ke....penimbang ni rosak???? Hehehe redha jelah.
Dalam berseronok raya sana raya sini,  jangan lupa doakan saudara kita di GAZA.
Harini dah khamis, Ahad ni sekolah buka. Cepatnya masa berlalu.Lepas ni periksa kecik besar semua ada. Dan yang mendebarkan, Ain dengan UPSRnya.  Semoga kejayaan cemerlang menjadi miliknya. Ameen.



Sunday, July 6, 2014

Kalau Pun Kita Punya Kuasa

Ingat
Si daif, lemah pun punya perasaan
^^
O
V
V
Apa pun
Terima kasih di atas segala-galanya.
Aku dah tahu yang mana putih, yang mana kelabu.
Dan dimana aku