Thursday, November 15, 2018

Dimana Akhirnya Kita

Tiada salahnya suka, gembira, meraikan itu dan meraikan ini.
Tapi  jangan bertingkahlaku yang melalaikan dek kesukaan dan kegembiraan  dalam meraikan itu dan ini. Makcik yakin, kita semua sedar yang mana dosa dan yang mana mendatangkan pahala.  Jadi, jangan lupa Pemberi rezeki yang membolehkan kita bergembira.

Ingat,
Hidup ini tidak lama
Akhirnya kita di syurga atau neraka?

Thursday, September 27, 2018

Friday, July 13, 2018

Lega

Walaupun sekarang ni musim durian tapi ini bukan raga durian tau. Ini raga kain makcik. Nampak kecil tapi sebenarnya besar. Kain baju yang nak digosok akan di transit dalam raga ni. Jadi, bila raga ni kosong, leganya rasa nak melompat bintang. Tapi macam biasa, kosongnya tak lama. Kalau malam kosong, petang esok akan kembali berisi.
Berbalik kepada musim durian. Dah banyak tahun durian kampung kurang menjadi. Tahun ni alhamdulillah, banyak durian di tepi-tepi jalan. Harga pun boleh tahan. Jom kita beli durian, buang biji dan simpan dlm freezer untuk menjadikannya kawan mr budu. Fuhh ... nanti setahun kita boleh menikmati budu yang lebih lazat dengan gandingan mantap durian.







apahal merapu je nih??

Saturday, July 7, 2018

Jamuan Lagi

Olalala. Seronok dapat makan.
Kali ni hanya bersama kaum ibu. Masih lagi dibawah tajuk meraikan guru yang bersara. 
Jeles wei. Bila pula akan sampai giliran makcik???



Friday, June 29, 2018

Beraya Lagi

28 Jun 2018 - Sambutan Aidilfiri peringkat sekolah & Majlis persaraan Pn. Raonah Khamis.


Bersama bekas pelajar SMK Panji. SPM 2017. Terima kasih sudi datang

Hijau yang menyejukkan mata. 
Bersama sahabat Unit periksa SMK Panji. 


Friday, June 22, 2018

Aidil fitri 2018




Jumaat 15 June 2018. Tahun ni raya dalam cuti sekolah. Maka panjanglah masa jamuan raya dan kenduri kendara.


baru nak kurus, dah gumuk balik. uwaa

Sunday, April 29, 2018

Sana Sini Kuning Lagi


25 - 26 April 2018 - Kejohanan Sukan Dan Olahraga Tahunan SMK Panji.
Nak mengarang panjang, idea tak datang. Ok byeee


Friday, March 16, 2018

Alhamdulillah

15 Mac akhirnya tiba
GPS naik.
GPMP subjek makcik pun naik.
Terimakasih anak-anak SPM 2017.

 Syukur dan redha ya anak-anak.
Perjalanan awk masih jauh.
Makcik???
Masih dgn tugas yang sama.
Tapi cabaran jauh berbeza.
Semoga dipermudahkanNya segala urusan kita.

Monday, January 15, 2018

Makcik Dah Tua


15.01.18
Dengan bertambahnya usia
Makin kurang tenaga
Makin rabun mata
Makin banyak lupa
Uban merata di kepala?
Kecil hati, jauh hati  perkara biasa
Sayangnya Allah kepada kita
Diserlahkan banyak tanda
Semoga kita tidak leka 
Dengan dunia dan isinya



*Bila-bila masa kita bakal dijemput Yang Maha Pancipta*
 (Yang muda pun sama)


Thursday, November 30, 2017

Wednesday, November 29, 2017

Akhirnya

Jam 4.30 ptg,  29 Nov 2017.
Merdeka!!!!!
Alhamdulillah

Semoga Mac 2018 membawa  perkhabaran gembira
 untuk anak-anak  SPM, SMK Panji.
Aamiin

Monday, November 27, 2017

Oh SPM

Anak-anak Panji tengah bertungkus lumus mengingat apa yang dirasakan belum cukup ingat. Nampaknya seperti dah tak sempat nak beralih ke tempat yang lebih selesa. Di laluan /lorong tepi dewan ini pun jadi le. Yang penting tidak membazir masa dan manfaatkan masa yang senggang sebelum masuk ke dewan semula.


 Makcik tengok pun naik kesian. Bangga pun ada.
 Kalau le diorang study macam ni dari awal tahun...  Apa pun, semoga kejayaan cemerlang menjadi milik kita, milik anda semua.
 Aamiin.

Sunday, October 22, 2017

Cuti la Jugak

 Kita tak sambut Deepavali tapi kita seronok sebab dapat cuti seminggu. Perancangan awal lepas ambik ain Jumaat 13 Okt, makcik nak jalan-jalan cuti-cuti Malaysia. Budak PT3 pun dah boleh tido sepanjang jln siang mlm. Rupa-rupanya indah hanya pada perancangannya sahaja tapi tidak boleh dilaksanakan. Ain memang boleh blk selepas jam 2.30 jumaat tu. Tapiii sabtu makcik, pakcik wajib pergi sekolah. Uwa..uwa..uwa... Sekolah ganti untuk cuti Keputeraan Al Sultan.Kelantan Darul Naim. Jadi, lepas sekolah Khamis tu, bertolak juga ke N9, mlmnya tido Gua Musang. Dah abis gas wei. Letih, penat, ngantuk semua ada. Driver le, makcik no hal. Sebab sepanjang perjalanan bole tido. Hehehe.  Jumaat teruskan lagi perjalanan. Dalam pkl 12 Alhamdulillah  dah sampai. Yang bestnya sebelum solat jumaat di masjid Salak Tinggi, kita makan tengahari di Razak Masak Tempoyak. Nama yang sebetulnya tak berapa ingat tapi tang Razak tu memang confirm betul. Rasanya dah banyak kali Mkn di kedai depan masjid Salak Tinggi tu. Memang terbaik. Lepas solat Jumaat, ambil Ain dan terus bertolak balik. Lepas dua tiga kali berhenti tidur, dipendekkan cerita, hampir pukul 3 pagi, sampailah kami ke rumah kuning yang sebenar-benarnya tak kuning pun. Sabtunya makcik berjaya ke sekolah seperti biasa. Maka berhari sukan negaralah kita pada pagi Sabtu itu. 
Ahadnya makcik ada  kelas tambahan. Isnin kenduri. Weh..dah malas menaip. Rabu hampir seharian di rumah sedara yang buat kenduri sambut menantu. Terus Jumaat ya. Jumaat kita adik beradik, sepupu sepapat (macam la ramai sangat) buat "Suro". Bestnya Ya Rabbi. Seharian makan-makan, sembang-sembang. Sabtu bawa Ain makan- makan, pusing kedai cari barang nk gi asrama.  Maka, habislah seminggu cuti deepavali. Harini Ahad,  sekolah seperti biasa. 


SShhh... budak2 SPM SMK Panji ada kelas terus menerus sepanjang minggu.

Thursday, October 5, 2017

Usaha, Doa Dan Tawakkal

Semoga kejayaan cemerlang menjadi milik ain dan anak-anak Trouvaille. Mmuahhh.....


untuk anak² panji juga,
semoga berjaya dgn cemerlang.

Tuesday, July 25, 2017

Bila Sudah Tidak Suka

Semuanya rasa terpaksa.
Jenuh pujuk hati untuk kembali cinta, suka.
Namun, tambah, tolak, darab, jawapannya tetap sama.
Tapi....
Undur diri adakah lebih bahagia???
Tak sabarnyaaaaa


Dulu dan sekarang sangat tak sama

Sunday, July 9, 2017

Friday, July 7, 2017

Hari Keluarga SMK Panji

 19 Mei 2017 di Tok Aman Bali
Terjumpa pic ni dlm hset  Sebelum terdelete, kita simpan di sini. Yang makcik ingat, ada sukaneka, pahtu mkn² n balik. Sebelum sampai  sini, ramai² kita pekena Prof Chendol.

Sunday, June 25, 2017

Thursday, June 15, 2017

Monday, May 15, 2017

blog oh blog

Dah tak ramai kawan-kawan blogger yang aktif berblog. Makcik pun sama, bukan setakat suam, sejuk terus. Rumah kuning nak kena tukar nama rasanya. Nak biarkan berkubur begitu saja, sayang le pulak. Ada benda yang boleh dibuat rujukan. Kononnya....Tapi hari ni tergerak hati nak update blog. Sambil menaip ni, sambil dok fikir nak tulis apa benda.
Sekarang budak-budak sekolah tengah periksa pertengahan tahun. Dua minggu lagi, ihh..... dah  tak sampai 2 minggu, cuti pertengahan tahun. Kejap je rasa...  Kita mula puasa dalam cuti sekolah. Kakak-kakak dah beres ke puasa ganti? Jangan buat-buat lupa pulak. Hutang mesti dibayar.
Ok, tq.

 
Esok hari guru. yeayyy




Friday, February 24, 2017

Musim Kenduri Kahwin

Macam biasa, setiap kali hampir musim cuti sekolah, banyak le orang ngantar kad jemputan. Fuhh... kad jempuan kahwin pun kemain lawa dengan macam-macam petern. Yang pasti  dah jarang jumpa kad macam makcik kahwin dulu-dulu. Sekarang ni, kad tiga segi ada, macam bil letrik pun ada. Ada je idea demo ni.  Panjang pulak muqaddimah kali ni.

Adapun yang makcik nak cerita  (cewahh)  kad, pelamin, menu, semua boleh berubah dan tak salah pun jika limabelas  kali semeta berubah. Yang tak berubah-ubah dan tak boleh berubah adalah tanggungjawab dan hak suami isteri.  Yang ni tak boleh ikut trend semasa dan tak mengira siapa pun kita. Suami ada tanggungjawab, isteri pun ada tanggungjawab. Suami ada hak, isteri pun ada hak. Jangan dok berebut dan jangan dok  melepaskan diri.  Allah dah tetapkan tanpa boleh diubah kecuali dengan persetujuan pasangan masing-masing. Contohnya (macam ceramah nikah kahwin la pulak) Sambung balik, contohnya sediakan nafkah  itu tugas suami.  Tidak boleh sama sekali suami melepaskan diri dari  memikul tanggungjawab itu  dengan apa  alasan sekalipun. Isteri  kaya ke, isteri pangkat besar ke, suami tetap wajib memberi nafkah kpd keluarga. Jangan sekali-kali minta isteri keluarkan duitnya walaupun berguni untuk beli beras, beli  cabai, bawang dan sebagainya.  Tapi kalau isteri redha,dengan sesuka hati tanpa diminta telah keluarkan duit untuk semua bayaran tersebut, tidak la pulak menjadi satu kesalahan. Jangan buat-buat lupa sang suami semua. Ingat, di akhirat nanti, bukan hanya ada syurga tapi ada juga neraka. 

Perkahwinan ini satu perkongsian ye anak-anak. Ada kasih sayang, belas kasihan, percaya mempercayai, hormat menghormati dan sebagainya.  Jangan le kongsi masa senang je, hormat sekali sekala, sayang & kasihan pun ada ketika je.  Makcik dah kahwin 20 tahun lebih ( oppsss...lupa nak cakap, siapa yang dah kahwin lebih 20 tahun, tkyah baca) Sambung balik, dalam berumahtangga ni, jangan ada rahsia antara suami isteri.  Kalau dah rahsia itu, rahsia ini, lama-lama tidak mustahil porak peranda lah rumahtangga. Macamana nak  bahagia kalau kita tak tahu pasangan kita pergi kemana, balik pukul berapa, kalau tak  balik, tidur dimana. Lene ko perut kalau pukul 7 tak balik lagi, pukul 10 tak balik lagi, pukul 2 dak lagi, pahtu katakanlah balik pukul 3, takleh tanya pulak dari mana, buat apa pukul 3 pagi baru sampai rumah. Kalau tanya, mengamuk.  Bahagia ke hidup berumahtangga lagu tu kira? Maaf la ya. makcik ni kalau masuk bab marah, bab berleter, keno guna loghat klate, baru jeliro.
Makcik rasa, sesuai la sangat makcik  pilih tajuk ni sebab cuti ni ramai nak kahwin. Jangan dok i love u, u love me saja. Tanggungjawab besar menunggu sebaik saja mertua dan menantu melafazkan  ijab dan qabul. Jangan dok fikir menu itu menu ini, pelamin gitu, pelamin gini je. Cuba kira tanggungjawab masing-masing. Jangan pulak lepas kahwin dok badi lepas tekok.

Satu lagi, makcik nak ingatkan, kita kahwin dengan anak orang kan?  Bila anak orang, dia ada ibubapa, adik beradik dan saudara mara. Jadi, kita mesti berhubung baik dengan mereka semua tu.. Dengan kata lain, kita mesti menghubungkan silaturrahim dengan keluarga kedua-dua belah pihak. Mesti adil jangan dok berat sebelah. Kita ada keluarga, dia pun ada keluarga, Jangan ambil isteri, atau ambil suami, pahtu lantaklah keluarga sakit ke, mati ke, kita tinggal atau buang semuanya.  Jangan sampai ibubapa mana-mana pihak berkecil hati dengan kita atau pasangan kita. Tolong ingat ya anak-anak, siapa yang berkorban hingga kita atau pasangan kita jadi seperti sekarang. Bukan pasangan kita kan??? Jangan sampai mak ayah berkecil hati dengan kita. Nauzubillah min dzaalik.

Akhirnya makcik nak pesan, hidup berumahtangga ni ada pasang surutnya.. Ada manis, ada pahit. Tapi percayalah,  Allah tidak uji melebihi kemampuan kita.  Setiap masalah ada penyelesaian dan ada jalan keluarnya. Yang penting, jangan hanya menyerah. Andai tiada bahagia kita bersama pasangan, Allah membenarkan kita berpisah.  Nauzubillah.  Ketahuilah, Allah maha pengasih dan penyayang. Hanya kepadaNya tempat kita memohon dan tempat kita berserah.

Semoga ketenangan, kegembiraan dan redha Allah mengiringi perjalanan hidup kita bersama pasangan dan seisi keluarga. Aamiin.
Selamat Pengantin Baru kepada semua sanak saudara yang bakal naik pelamin bulan Mac nanti.

Tuesday, January 17, 2017

15 Januari

Umur semakin  bertambah
Tempoh semakin kurang
Destinasi semakin dekat.






Semoga sisa-sisa usia yang masih berbaki ini dalam perlindungan Yang Maha Esa. Aamiin.


Tuesday, December 13, 2016

Jangan Tersilap

Antara yang wajib dengan yang sunat, banyak bezanya. Tak buat yang wajib, berdosa. Tinggalkan yang sunat, takde apa-apa. Jangan pulak buat yang sunat tapi tinggal yang wajib. Contohnya kemain laju bersedekah, sedangkn anak kebulur kat rumah. Tak patut....

Sunday, December 4, 2016

Selamat Bersara


Setelah hampir 10 tahun menjadi kakak terbaik di UPP, SMKP. Terima kasih dan mohon maaf diatas segala kesilapan. Kami akan sentiasa merindui Kak dah.