Friday, December 17, 2010

Minyak Membeku

Masa kecik-kecik dulu, acapkali bila waktu pagi minyak masak di dapur jadi beku. Sekarang ni tak pernah pulak terjadi begitu. Kini yang acap terjadi, idea je seolah-olah membeku. Tambah-tambah lagi pada musim hujan sekarang ni. Tak tahu apa nak ditulis di rumah kuningku ini. Tapi masalahnya, nak jugak menulis. Kalau cikgu-cikgu guna Alat Bantu Mengajar a.k.a ABM supaya murid-murid cepat faham, di blog ini saya banyak guna Alat Bantu berupa gambar supaya tak perlu tulis panjang-panjang. Memadai tulis dua tiga baris dan diselangi dengan gambar-gambar walaupun tidak se"cun" mana.
Berlainan pula bagi seseorang blogger yang banyak idea dan pandai bermain dengan kata-kata, walaupun tak ada alat bantu, tapi bila baca blog mereka, sedapppp je bahasa. Masa sedih terasa kesedihannya dan bila gembira, kita pun turut tersengeh. Saya? Sangat jauh untuk mencapai tahap itu. Sangat sedar diri.......
Pun begitu, jangan sekali-kali kita menggunakan bahasa-bahasa kesat dan melampau yang mendatangkan dosa. Kesian kepada diri kita.

2 comments:

Kujie said...

hehehe...samalah cikgu
ada beberapa blog yang mmg dibookmark , mesti baca entry dia orang hari2...rasa best je

Rumah Kuning said...

k jie,
Hidup Biar Sedap adalah salah satu blog yg telah sekian lama saya bookmark.