Wednesday, December 28, 2011

Nikmati Hidup (1)

Tiada siapa pun antara kita yang mengetahui bagaimana warna masa hadapan kita. Cerah,mendung,gelap semuanya diluar kemampun kita untuk mengetaui apatah lagi untuk  menetapkannya. Pun begitu, usaha dan doa mesti seiring agar keindahan sang pelangi akan kekal kita nikmati.

Kebahagiaan hari ini juga bukan jaminan untuk kita bahagia selamanya. Sihat, pangkat,kekayaan dan segala kelebihan yang kita miliki belum tentu akan kita miliki selama-lamanya. Jadi,selagi ianya masih menjadi milik kita, marilah kita nikmatinya. Jangan berkira untuk diri sendiri dan orang lain. Mudah-mudahan segala yang kita belanjakan itu akan diberikan ganjaran pahala oleh Yang Maha Esa.

Apa yang diharapkan semoga kita tidak tergolong dalam golongan orang yang menyesal kerana gagal menikmati hidup ini, gagal membahagiakan anak isteri dan gagal menyimpan untuk diri sendiri ketika segala nikmat dan kelebihan yang kita miliki  telah tiada lagi.

Perlu difahami, menyimpan untuk diri sendiri bukan bererti menyimpan di bank tetapi  dengan membuat kebajikan dan bersedekah dengan ikhlas .InsyaAllah simpanan tersebut akan menjadi bekalan berguna untuk kehidupan kita di akhirat kelak..

Apalagi? Nikmati hidup...belanja sebaik-baiknya utk kehidupan di sini dan untuk kehidupan di sana.

" cer rajin-rajin massuk pitih dale tabung mesjed ghetek"
Terima kasih.

No comments: