Friday, May 10, 2013

Lemas

Semasa mengawas periksa kelmarin, saya baca beberapa helaian majalah lama yang dah tercabut kulit dan sebahagian besar isinya. Kebetulan helaian tu ada atas meja cikgu. Antara yang menarik, satu article mengenai Hamza Yusuf. Gigihnya beliau mendalami ilmu Islam. Kita? Masjid dan kuliah agama merata tapi ada je alasan untuk menguzurkan diri. Alangkah ruginya.

Dalam petikan tersebut, seorang alim pernah berpesan kepada Hamza Yusuf : "Dunia ini ibarat lautan yang luas. Mereka yang lemas di dalamnya tidak terkira banyaknya. Jangan jadikan diri kamu salah seorang yang lemas itu".

Sangat bertepatan dengan apa yang ada di sekeliling kita. Orang dah tak segan silu buat perkara yang salah dalam agama.Yang tua, muda, anak, bapak sama sahaja. Tak payah tengok jauh-jauh, tengok je bab berpakaian atau berfesyen. Takyah gi London. Pergi je pasar minggu kat ceruk kampung sekalipun. Cuba perhati anak-anak remaja, kakak-kakak hatta makcik-makcik sekalipun. Ramai antara mereka yang kelemasan dan perlukan oksigen. Dengan kita-kita yang tengok pun hampir lemas.
Wahai suami, ibu ayah, kakak abang, mana kasih sayang anda? Tunjukkan.........


Mood baru balik dari pasar pagi.

4 comments:

Irfa said...

# tarik napas
semoga kita terselamat dri lemas dilautan itu

Rumah Kuning said...

irfa,
Ameen.

Ibuhani said...

Smoga kita smua dihindari dr ''kelemasan" ini.....

Rumah Kuning said...

Ibuhani,
Begitulah hendaknya. Lemas2 ni bahayo. hehehe