Friday, August 23, 2013

Bila Ain Beraya

Kelmarin sekolah Ain buat jamuan raya.
Balik dari sekolah, Ain marah-marah bercerita kepada makcik.
"Ain bencilah.. mula-mula bekas kuih raya Ain nak kosong dah. Kawan-kawan Ain makan. Pahtu Ain gi jalan-jalan. Masa Ain balik semula kat tempat Ain, Ain tengok penuh pulak kuih raya orang lain  dalam bekas Ain. Terpaksalah Ain  bawa balik sebab semua orang tak sir. Puding Ain, nasib baik cikgu kelas bawa balik."

Sangat berbeza dengan zaman makcik sekolah dulu.
Dulu, kita marah-marah dan bergaduh sebab berebut makanan. Sekarang, masing-masing berlebih dan taknak makanan. Dulu, tiap kali ada jamuan di sekolah, menunya mesti meehon goreng, meehon goreng dan meehon goreng. Sekarang ni, bila makcik tanya Ain apa makanan yang kawan-kawan bawak? Jawabnya macam-macam ada. Macam-macam puding, macam-macam kek, banyak sampai tak termakan. Cikgu  kelas pulak bawa salad, nasi beriani dan laksa penang,

Lepas marah-marah, penutupnya: Sedaaap ummi tapi kenyang sangat.

5 comments:

Irfa said...

hahaha.betul tu
dulu zaman sy kalau jamuan raya,asik2 menu bihun bihun bihun..letak pun sayur kobis pastu tabur telur dadar yg di hiris halus.

sekarang,ada yg bawak red velvet kek dlm cup lagi

isnin anak sy mintak bawak makanan
dia suh goreng naget je
hehe

Irfa said...

kak..
blog akak ada malware
dr blog - yginsaf

Rumah Kuning said...

irfa,
sebab tu le orang2 dulu jarang yg gemuk. hehehe

malware??? uwaaaa.
tkasih.

Marya Yusof said...

As salam RK,

Gelak baca bab bihun goreng tu... mmg betul pun... skrg ni bila raya mmg mewah bab2 makan2 ni... haish...harap2 tahun depan ada rezeki raya kat Malaya... kangen baget sih..!

Rumah Kuning said...

Marya,
Takpe, muda2 ni merantau cari pengalaman. esok2 bila dah blk m'sia mesti rindu pulak dgn Peru.hehehe