Saturday, November 9, 2013

Anugerah Ketenangan

Apalah guna harta menumbun kalau hidup resah gelisah. 

Sekejap tadi makcik terbaca satu artikel macamana nak bagi diri kita tenang dan tidak resah gelisah. Salah satu caranya, dengan sentiasa melihat orang  yang berada di bawah kita. Bukanlah bermakna kita kena duduk tingkat 10, skodeng orang di tingkat 5. Sengal je makcik nih. Hehehe 
Maksudnya kita melihat  orang yang kurang daripada kita dari segi kebendaan, kesihatan, rupa dan sebagainya. Dari situ akan timbul rasa beruntung dan rasa syukur dengan apa yang Allah dah kurniakan kepada kita. Kita ada rumah, ada kenderaan, sihat, boleh berjalan, berlari. Berapa ramai di dunia ni  orang yang takde rumah,  takde kenderaan, bertahun-tahun terlantar sakit, lumpuh dan sebagainya. 
Betapa beruntungnya kita berbanding mereka. Walaupun tak kaya tetapi tidak pernah tidur dalam kelaparan. Bukan sahaja boleh berjalan, berlari pun boleh. Maka dari situ, jiwa akan rasa tenang dan tenteram. Takdelah memanjang rasa tak cukup dan  tak puashati.InsyaAllah jiwa akan tenang.


2 comments:

MystoryPic said...

memang betul........ tapi kita ni kekadang alpa

Rumah Kuning said...

MystoryPic,
Kita biasanya suka banding dengan orang yg lebih daripada kita. Dari satu sudut, elok juga utk menaikkan semangat.Kan?