Tuesday, December 17, 2013

Isteri Gambaran Suami

Adakalanya makcik kenal seorang lelaki  yang merupakan seorang suami tapi tak kenal isterinya. Dan dalam pergaulan makcik dengan beliau,  makcik sering memuji (dalam hati), baiknya tuturkata, bagusnya tingkahlaku, banyaknya ilmu lelaki/suami tersebut  Dalam hati juga, mesti isterinya baik, bagus, pakai  elok bla bla bla.
Tiba-tiba makcik terjumpa dengan isteri lelaki yang makcik puji dan makcik hormat tadi. Tengok cara pemakaiannya je, habis hilang segala pujian, hormat dan sebagainya kepada suami tersebut. 
Kesian...... 

Sama-samalah kita jaga diri dan keluarga kita.
Yang biasa tak semestinya betul.

9 comments:

Time Traveller said...

Betul tu.. apa pun mendoakn untuk orng lain supaya menjadi baik adalah amat di tuntu.. moga isteri org berkenaan berubah amn..

Marya Yusof said...

As salam RK,

Kata org isteri cermin suami n begitulah sebaliknye... klu xsm tu maknanya bahagian masing2lah... manusia biasanye tertarik dgn irg yg sama minat n personaliti... betul x? Eh mcm dah melalut lak...kihkihkih...

Marya Yusof said...

org*

Rumah Kuning said...

Time Traveller,
semoga para isteri sentiasa menjaga maruah diri dan suami.

Rumah Kuning said...

Marya Yusof,
Betul tu. Tapi jika isteri tidak mengikut tuntutan agama, suami bertanggungjawab membetulkannya semampu mungkin.

Irfa said...

bukan senang jd suami.besar tggjawabnya.. tggung dosa bini, anak2 dan jugak adik perempuan dan ibunya

Rumah Kuning said...

irfa,
yang ptg, suami sebagai ketua keluarga, kena tahu dan jlnkan t/jwb sebaik mungkin. jgn ikut arus je.

Marina Monroe @Nanie said...

Salam Ziarah RK,

Dah diajar dan disuruh, mungkin isteru tabg jenis degil dan ingkar. Kesian suami tu.

Rumah Kuning said...

Marina Monroe @Nanie,
Tkasih singgah rumah kuning. Blog merapu je ni. hehehe