Tuesday, October 2, 2007

Menu Orang Kelantan

Orang Kelantan mesti tahu menu ni. Bahan-bahan utamanya adalah ikan mentah yang dicampur dengan ulam-ulaman segar. Walaupun dibuat dari ikan mentah, tetapi jika tidak diberitahu, orang yang memakannya mesti tidak perasan bahawa ia sebenarnya ikan mentah. Rasanya memang sedap..... Satu mangkuk ini pasti licin bila masuk waktu berbuka nanti.


Ini satu lagi resipi orang Kelantan, ketupat sotong.
Rajin pulak aku masak hari ni. Perasan...



Yang ni susah nak dapat, tapi memasaknya senang.Rebus atau bakar je.Pasti terangkat.........

8 comments:

Ray Blacksmith said...

Cikgu,
gambar no.1 tuh org Kelate panggil " Lawaar ", kena pakai ikan hok betul betul fresh kalu dok bau hanyir. Makanan orang tepi laut. Biasanya ikan tamban dih ?
Siapa kata org Jepun jah makan ikan mentah ?

Gambar no. 2, ketupat sotong .. emmm .. too common.

Gambar no.3 tuh org panggil " Udae Ketock ". Mahal weh ! Jarang ada sebab orang jarang nak beli. Sor lagi memang jarang lah udang nih. Tapi kalu amik isi dia buat sambal tumis Kelate memang sedap. Isi dia kental sket, tak mcm udang biasa. Tapi kena yang besar lah baru sedap ....

zawahil-nor said...

Betul, betul. Markah penuh.

hafzan said...

Why Che Sue???? Why????

Hilarious said...

Ambo xreti namo2 makane nih, ambo reti pu'ak mulut, sedap gak..jeliro..

Tu jah ambo gak..

Mohd Faiz said...

Mujurlah serunding dah sampai..
dapat mengubat hati yang terguris..
huhuhu..

Hail Afiq said...

gulp...lawanyo lawar tu...whyy...whyy che suu...huhuhu

zairaza said...

isk isk
soob sobb soobbbb

uwaaaaaaaa!!!

WHY che suuuu!! why!!

hahaa

zawahil-nor said...

Semua orang tanya soalan yang sama. Why Je,Hail,Nor? Why?