Saturday, April 4, 2009

Uniknya........

Selain jari jemari spt n3 di bawah, bulu-bulu aka rambut yang tumbuh di seluruh tubuh badan kita juga amat unik dan luar biasa dari segi kejadian dan fungsinya. Yang tumbuh di kepala dipanggil rambut, yang tumbuh di dagu dipanggil janggut, yang tumbuh antara hidung dengan mulut dipanggil misai. Selain daripada itu ada jambang, bulu ketiak, bola roma, bulu kaki, kening, bulu mata dan lain-lain lagi.

Uniknya bulu-bulu ini. Ada yang memanjang dari sehari ke sehari dan ada yang tumbuh tapi tidak panjang-panjang. Rambut di kepala, di ketiak dan beberapa tempat lain di tubuh kita akan panjang dan terus memanjang sementara bulu kening, bulu mata dan bulu roma memang ada tetapi tidak panjang-panjang. Jika ada pun orang yang gatal tangan mencukur nikmat Allah ini di kening mereka, kening baru akan tumbuh dan bila sampai hadnya, subhanallah bulu tersebut akan berhenti daripada memanjang.

Keunikan bulu-bulu ini juga dijadikan Allah dengan tumbuh di kawasan yang bukan sembarangan. Sebagai contoh misai tidak tumbuh hingga melewati hidung walaupun jaraknya terlalu dekat. Janggut pula tidak pernah tumbuh hingga ke bibir dan bulu mata walaupun selebat mana sekali pun hanya akan tumbuh di kawasan yang khusus untuknya. Hebatnya ciptaan Allah ini dimana bulu-bulu ini tumbuh tetapi ada had sempadannya. Maha kaya dan maha pengasih penyayangnya Allah yang menciptakan nikmat ini tanpa sedikit pun menyusahkan kita. Malah dengan bulu/rambut ini si perempuan kelihatan lebih cantik jelita dan si lelaki nampak tampan bergaya.

Akhirnya kalau bulu boleh mengikut peraturan,
tuan bulu lebih-lebih lagi mesti mengikut peraturan

5 comments:

Intan said...

Salam Cikgu,

Jelesnya x sempat nak tgk pintu gerbang kali ni...

Nanti cikgu email no phone boleh x? Setiap kali balik KB mesti ingat nak singgah tapi x ada no.

email: nittaibrahim@yahoo.com.my

cikgu panji said...

intan,
ok, t kasih

azlanlin said...

Kalau bulu tak ikut peraturan, tentunya tuan punya badan akan jadi 'gorila'.. kalau tuan badan, tak ikut peraturan... tak jadi apa-apa selagi tidak timbul musibah... begitulah seadanya...

kuIna said...

hebatnya ciptaan tuhan..

cikgu panji said...

azlanlin,
tuan bulu yg tidak ikut peraturan akan disaman di dunia dan semestinya balasan siksa akan menunggu di akhirat nanti.

kuina,
semoga kita tetap bersyukur dgn apa yg dikurniakanNya.