Thursday, December 29, 2011

Jalan Dan Alasan

Malam tadi
Terjenguk-jenguk, terteleng-teleng. Ada dua tiga kedai pulak area tuh. Yang mana satu? Telefonlah.... Hello, kedai  tu yang  mana satu? Dari rumah kita sebelum  jambatan. OK terima kasih. Kita ni dah lepas jambatan. Kena u- turn. A'aa.... Tercari-cari lagi.  Akhirnya tu laaa. Lega... Lepas order makanan dalam15 minit,  maka tibalah  yang ditunggu-tunggu. Heronya ketam, mee hanya pelakon tambahan.
Tadaaaa....... Sedappp
Dalam hidup ini, nak seribu daya. Taknak seribu dalih. Bila kita nakkan sesuatu, kita akan berusaha untuk mendapatkannya  tapi kalau kita tak nak, kita tak suka, banyak le alasan yang kita cipta. Itu ini begitu begini. Betul tak?
Apa kata kita cari jalan untuk baca al Quran setiap kali lepas solat  lima waktu. Dalam sehari semalam kita mengadap fb lebih lima kali kan? Dan kita senaraikan jugak alasan untuk tidak melewat-lewatkan solat yang wajib tuh. Boleh kan?. Solat awal ke, akhir ke, sama ja rakaatnya, bacaannya. Tapi pahalanya lain. Yang awal tu banyakkk. Yang lewat dapat sikit. Nak pahala banyak ke sikit? Kalau ketam kat atas tu saya nak banyak. Awak nak banyak ke sikit.
Fikir la ya.

Sekian, t kasih.

4 comments:

Yellow said...

huhuh ni mee ketam ni..!!!


azam tahun islam baru baru ni nak solat awal waktu, tapi setiap maghrib dah bungkus! asyik dekat dekat pukul 8 baru solat. mana taknya, mama baru letak handbag, anak dah cakap, mama cepat la masak, lapar sgt dah ni... tapi tetap alasan kan? nak seribu daya, taknak seribu dalih...

Rumah Kuning said...

a'aa... mee ketam. nampaknya tambah lagi satu dapur rumah kuning. hehehe. macam lama je tak muncul. ke mana menghilang?

ann said...

terima kasih bebanyak....sekarang sy g solat.

Rumah Kuning said...

ann,
sama-sama. terima kasih singgah rumah kuning