Saturday, December 17, 2011

Winter di Beijing

12.12.2011 - Jam 8.30 pagi bertolak dari KL ke Tianjin. Kelakar pun ada sebab langsung tak kenal ahli rombongan. Dalam balai berlepas baru tercari-cari mana le ahli rombongan kita. Perjlnn KL - Tianjin mengambil masa lebih kurang 6 jam dan kami sampai lebih kurang pukul 3 ptg. Di Binhai airport barulah kami jumpa semua ahli rombongan. 14 dewasa, 2 org kanak-kanak. Selepas solat kami terus bertolak ke beijing yang mengambil masa lebih kurang 2 jam. Sebaik keluar dari bangunan airport, sejuknya... Pukul 6 lebih, kami sampai di Beijing yg mempunyai penduduk 18 juta itu. fuhhh besar gila Beijing...... Lepas mkn dan check in hotel, terus tidur. Letih yang amat sebab mlm sebelumnya hanya tidur-tidur ayam di kerusi McD, LCCT.

13.12.2011 - Breakfast seawal jam 7 pagi. Hehehe ada  ubi keladi rebus, keledek rebus dan labu rebus selain nasi goreng, roti, salad dan lain-lain yg biasa kita jumpa di hotel-hotel di Malaysia. Lepas breakfast terus menaiki bas menuju ke dataran Tiananmen dan forbidden city. Berjln dan ambil gambar  dlm cuaca sejuk yang melampau. Seterusnya mkn tengahari dan ke silk store dan herbal medicine center. Rasa macam lawatan sambil belajar zaman sekolah dulu.  Petangnya kami solat di masjid Nan Dau Ya, sebuah masjid yg dibina semasa dinasti Ming. Sebelum jam  5.30 ptg kami dah terpacak untuk menonton pertunjukan acrobatic. Di depan  ahli rombongan Cik Kiah, kiri ahli rombongan Cik Timah, kanan Cik Leman. Ehh....penontonnya macam semua orang  Malaysia. je. Acara terakhir hari ini adalah mkn mlm dan blk hotel, tidur. Solat dulu lah...

14.12.2011 - 6.30 breakfast dan 7.00 pagi bertolak ke jade n crystal shop. Makcik tak berminat pun dgn jade & kristal ni. Ye ke??? Selepas mkn tengahari dan solat, kami telah dibawa ke great wall. Sempat menaiki beberapa puluh ana k tangga. Sejuk, gayat, tak larat (ada org sakit lutut ke) menjadi alasan untuk kami makcik-makcik, pakcik-pakcik turun menikmati jagung rebus di bawah. Jam 3 ptg kami dibawa ke Summer palace. Sungai tlh membeku. Sejukkk sampai ke tulang. Disini ramai penjual jalanan yg mengganggu pelancong dgn pujukan/paksaan supaya membeli brg jualan mereka. Sgt gigih dan mengekor ke mana kita pergi selagi kita tak beli brg mereka. Perlu berhati-hati cik Kiah, sebab ramai antara mereka  ni suka menipu pelancong dgn memberi baki wang palsu. Makcik pun terkena. Benciii....Dah la mengekor ke mana kita pergi. Pastu tipu pulak. ( kalau rajin, makcik akan cerita di lain n3) Lain kali kalau diorang bagi duit baki, jgn terus simpan. Check dulu satu persatu Cik kiah ya. Hehehe Dari Summer Palace kami berjln kaki ke fresh water pearl center. Selepas tu mkn mlm dan blk hotel.

15.12.2011 - Selepas mkn pagi terus ke Olympic stadium (stadium sarang burung). Bergambar-gambaran dlm kesejukan. Hehehe rasa nak bungkus sampai nampak mata je.. Selepas tu ke kedai permata milik orang Malaysia katanya. Kemudian ke Bazar pakaian, mkn tengahari dan solat di masjid Niu Jie. Seterusnya  ke kedai lagi. Membeli belah di Beijing perlu pandai tawar menawar kerana harga beribu-ribu boleh dibeli /diturunkan menjadi puluhan yuan shj.Tapi membeli belah di sini tidak sesenang seperti di Malaysia. Kalau kita dah sentuh/belek, diorang akan paksa kita beli. Kalau tak, siap le kita kena marah. Bab ni memang tak besttt.... sangat-sangat tak suka.

16.12.2011 - Lepas makan pagi, kemas kain baju dan jam 10 pagi menaiki bas bertolak ke Tianjin. Jam 3.50 ptg menaiki pesawat pulang ke Kuala Lumpur. Bye..bye Beijing. Jom layan beberapa keping gambar sepanjang 5 hari 4 mlm di sana.













Bersama ahli rombongan  sebelum bertolak pulang ke Malaysia.
Terima kasih semua. Anda semua sangat cool...

Ain: Taksir gi dah Beijing. Sejukkk.... Baik dok Malaysia, cuaca suam-suam jah....


5 comments:

Yellow said...

wah..... bestnyer gi jengjalan!!!

pB said...

wah

jalae jauh napoknyor

Rumah Kuning said...

yellow,
best le jugak. hehehe

pB,
tak jauh mano. nae jae jallene jah

sekamar rindu said...

salam...

wowwww....bestnya jalan makan angin tempat orang....bila la nak merasa mcm ni juga..

Rumah Kuning said...

sekamar rindu,
t kasih krn singgah rumah kuning.