Tuesday, August 7, 2007

Perkara Haram Yang Dianggap Biasa

Maksud sabda Rasulullah saw : Apa yang dihalalkan oleh Allah dalam kitabNya maka itulah yang halal, dan apa yang diharamkan maka itulah yang haram, sedangkan apa yang didiamkan tentangnya maka ia adalah yang dimaafkan, maka terimalah pemaafan dari Allah. Sesungguhnya Allah tidak lupa.

Maksud hadis di atas jelas menunjukkan bahawa menjauhi perkara-perkara yang diharamkan adalah wajib. Namun, apa yang sering kita saksikan kini betapa ramainya umat Islam yang melakukan perkara-perkara yang diharamkan oleh Allah tanpa perasaan aib dan tanpa sekelumit pun perasaan bersalah.

Sebagai contoh, ramainya ibu bapa kini yang antaranya saban hari mengunjungi masjid atau surau, namun dayus / telah hilang perasaan cemburu terhadap ahli keluarga masing-masing. Mereka dengan rela hati membiarkan ahli keluarga bergaul dengan lelaki atau perempuan bukan mahram tanpa batas, tersenyum bangga melihat anak-anak atau isteri tidak bertudung, memakai pakaian nipis, ketat atau singkat. Malah ada di antaranya yang dibeli sendiri oleh sang suami / ayah atau ibu. Lupakah mereka sabda Rasulullah yang bermaksud : "Tiga (jenis manusia) Allah haramkan ke atas mereka syurga : Peminum arak, pendurhaka ( kepada orang tuanya) dan orang yang dayus ( iaitu ) yang merelakan kekejian dalam keluarganya."

Kepada ibu bapa / ketua keluarga sekalian, usah biarkan anak isteri mengheret kaki anda, ketika anda telah hampir memasuki syurga. Fikir-fikirkan....

No comments: