Friday, November 2, 2007

Kelas Malam

Sepanjang tujuh tahun lebih berada di negeri Perak, aku tidak pernah mendengar atau melihat mana-mana sekolah bantuan penuh kerajaan sama ada sekolah rendah atau menengah yang mengadakan kelas pada waktu malam. Ianya amat berbeza dengan negeri Kelantan dimana kebanyakan sekolah rendah dan menengah bukan sahaja mengadakan kelas tambahan pada waktu petang, tetapi juga akan mengadakan kelas pada waktu malam setidak-tidaknya pada bulan-bulan terakhir sebelum para pelajar menempuh peperiksaan. Jadi, adalah tidak menghairankan bila terdapat sekolah rendah yang mengadakan kelas malam sejak para pelajarnya memasuki tahun 5 sebagai persediaan untuk menempuhi UPSR pada tahun 6.

Kadang-kadang, para guru dikehendaki datang ke sekolah pada sebelah malam bukan untuk mengajar tetapi hanya sekadar menemankan para pelajar membaca atau menelaah pelajaran. Begitulah gigih dan bersungguh-sungguhnya pihak sekolah mengatur strategi dan program untuk memastikan para pelajarnya membuat persediaan yang secukupnya, seterusnya mampu memperolehi kejayaan yang cemerlang di dalam setiap peperiksaan.

Walau bagaimana pun, tanpa kerjasama yang padu daripada ibubapa, segala usaha murni ini sukar untuk membuahkan hasil sebagaimana yang diharapkan. Jika para guru sanggup berkorban masa dan tenaga untuk membantu para pelajar, harapan saya, para ibu bapa lebih-lebih lagi.........
"BERSAMA-SAMA KITA MENDIDIK"

2 comments:

arsaili said...

Good initiative kan..at least pelajar bole belajar....maju la ilmu untuk anak bangsa

Rumah Kuning said...

begitulah hendaknya