Monday, November 26, 2007

Oh Anak

Setiap kali menjelang hariraya atau apa jua jenis cuti, pasti terdetik di hati kecil ibu bapa “balikkah anak-anakku?”. Dan betapa berbunganya hati mereka andai ada perkhabaran bahawa anak-anak akan pulang menjenguk mereka. Jadi, kepada anak-anak yang tinggal berjauhan dengan ibu bapa, gembirakanlah hati para ibu bapa dengan mengorbankan sedikit kesibukan anda yang sememangnya tidak berpenghujung itu. Ketahuilah, Allah menjanjikan pahala yang lumayan di akhirat kelak kepada anak-anak yang menggembirakan ibu bapa mereka.

Sayugia diingat, kasih sayang ibu bapa adalah hutang yang tidak pernah dapat dibayar oleh seseorang anak. Namun ramai anak yang cuba mengungkit setiap pemberian mereka kepada kedua-dua orang tua. Tidakkah anda sedar, kehidupan yang dikecapi sekarang bermula daripada setitis air mani ayah dan keredaan seorang ibu menanggung derita sepanjang kehamilan, bersengkang mata menjaga dan merawat tanpa mengira waktu dan ketika. Jika dapat dihitung segala jasa mereka, pasti kita takkan mampu membayar balik jasa mereka.

Malah keutamaan berbakti kepada ibu bapa lebih utama dari berjihad di medan perang. Diriwayatkan daripada Bukhri dan Muslim, Ibnu Umar berkata:Saya telah bertanya kepada Nabi Muhammad:Apakah perbuatan yang disukai oleh Allah? Lalu baginda bersabda: Sembahyang pada waktunya.Kemudian apa? tanya saya lagi. Baginda menjawab: Berbakti kepada kedua ibu bapa. Saya bertanya: Apa lagi? Jawab baginda: Berjihad pada jalan Allah.
.Rasulullah pernah menangis hiba mendengar luahan hati seorang ayah mengenai anaknya. Lelaki tua itu berkata: “Ketika kecil, tanganku inilah yang memberimu makan. Engkau kehausan, akulah yang menuangkan. Jika kau sakit, tiada aku tidur sepanjang malam, sakitmu itu membuatku kerisauan. Tetapi kini selepas engkau mencapai tujuan. Kulihat dalam dirimu apa yang tidak kuharapkan. Kau balas dengan kekerasan dan kekasaran. Seolah-olah nikmat dan anugerah itu engkau yang berikan.” Rasulullah telah memanggil anak itu dan bersabda kepadanya: “Kamu dan semua milikmu, semuanya adalah milik ayahmu.”

Sedarlah rakan-rakanku sekalian, orang fasik yang memulia dan menghormati ibu bapanya adalah lebih dikasihi oleh Allah daripada orang yang terkenal banyak ibadatnya tetapi menderhakai kepada ibu bapa mereka. Ini kerana orang-orang yang melanggar hak Allah berpeluang mendapat pengampunanNya sedangkan orang-orang yang menderhaka terhadap ibu bapa tidak akan diampunkan oleh Allah sehingga ibu bapa sendiri yang memaafkannya.
.
Kembalilah kepada ibu bapa dengan hati yang ikhlas, sebelum segalanya berakhir dengan kesedihan dan penyesalan sepanjang hayat. “Kamu dan semua milikmu, semuanya adalah milik ayah ibumu”! Satu prinsip yang diajar oleh Rasulullah sebagai ingatan bahawa kebahagiaan anak itu bermula daripada hati ibu bapa yang reda.

3 comments:

Orked said...

Kak jie nk bagi 1 lagi tips..lelaki yang sayang dan rapat dgn mak dia, akan lebih menyanyangi isterinya...percayalah!

Rumah Kuning said...

betul tu...sebab dia lebih faham susah payah seorang isteri.

Sang Pencinta said...

saya no comment..