Saturday, March 10, 2012

Usah Aniaya Diri Dengan Menyiksa Fizikal Dan Memendam Rasa

Setiap orang ada masalah sama ada kecik atau besar. Ada masalah anak, masalah suami, masalah isteri atau pun diri sendiri yang bermasalah. Itu belum dicampur lagi dengan masalah di tempat kerja. Seboleh mungkin, kita hendaklah selesaikan dengan cara yang terbaik. Taknaklah sampai terputus ikatan, ya tak?

Dalam menangani masalah ni, perkongsian dengan orang-orang terdekat dan terpilih adalah amat perlu. Dengan kata lain, bila kita tidak dapat selesaikannya  sendiri, jangan pendam dan menganiaya diri sendiri dengan alasan malu terutamanya. Malu nanti orang tahu anak kita bermasalah, malu orang tahu isteri kita bermasalah atau malu orang tahu suami kita bermasalah.

Seperti saya cakap tadi, kongsi masalah kita. Pilih orang baik yang mampu menyimpan rahsia. InsyaAllah, diri yang teraniaya dan  kepala yang berserabut memikir seorang diri akan ringan bila kita meluahkan masalah kpd orang lain. Mudah-mudahan orang yang mendengar itu punya jalan untuk selesaikan masalah kita.

Jika suami isteri tak boleh berbincang, suami takleh ditegur, isteri ikut suka hati kepala sendiri, suami keluar rumah tigapat  malam tanpa diketahui isteri ke London kah, ke Paris kah, isteri/suami  tak jaga keaiban pasangan, sanggup menengking walau dimana berada  tak kira di hadapan siapa, anak melawan mak ayah macam musuh atau banduan, memang masalahhhh...... Anda mesti sedar, anda memang mempunyai masalah.

Jadi, cari jalan......

No comments: