Sunday, June 28, 2009

Kita Ditipu Hidup-hidup

Walaupun tergantung ayat-ayat suci al Quran, adakah ianya memadai untuk kita membuat kesimpulan bahawa restoran-restoran m...... halal bagi orang-orang Islam. Beberapa insiden yang amat meragukan pernah terjadi di beberapa restoran tersebut. Untuk maklumat yang lebih lanjut, dapatkan Al Islam keluaran Julai 2009.

"Sebagai umat Islam kita tidak boleh memandang remeh isu sebegini. Kita perlu sensitif dengan soal halal dan haram kerana setiap yang kita makan akan menjadi darah dan daging. Apakah kita mahu darah dan daging yang "busuk" tumbuh dalam tubuh kita sekaligus membentuk perilaku? Fikir-fikirlah..." Al Islam, Julai, ms 13

7 comments:

TokNabe said...

Benda2 mcm ni pun ada orang boleh buat main. memang susah nak cari yang halal dalam yg halal tu.

Paling senang makanlah di rumah......

cikgu panji said...

toknabe,
ayat paling bwh tu yg tak sedap dibaca sbb biasanya kita masak beberapa kali je dlm seminggu. hehehe. tapi kat kelate tak byk restoran gitu.

en_me said...

'digantung halal' ghitewww.. uhuhu

Kujie said...

saya jarang mkn kat luar cikgu, 3-4 bulan adalah sekali, dan tak mkn kt kedai mamak...geli tgok bulu roma ...hehe

kalau keluar jalan2, susahnya nak cari kedai makan, org kg mcm saya ni tak pandai nak masuk cafe2 canggih² tu...

CIKGU PANJI said...

en_me,
kalau dah masuk kategori syubhah, baik kita takyah makan.

kujie,
saya termasuk dlm kategori org yg kurang rajin. sebab tu asyik mkn kat luar je.bila le nak insaf....kat sini senang nak dpt makanan yg macam2, murah dan rasanya confirm halal.

echah_syed said...

combi mmg suka mkn kat luar sbb dah tua-tua ni sambil mkn bole jamu mata kehkehkeh.. :p

tapi bakal menantu cp ni jarang ikut sbb dia pandai masak sendiri tau..ermm sudi tak?? ^_^

cikgu panji said...

combi,
ni apa hal....belum jadi menantu dah bawak balik rumah mertua?
OO..menantu msk kat rumah, mertua pulak makan kat luar. belum apa2 dah dera ke? hehehe