Friday, April 18, 2008

Peperiksaan ini

Sebenarnya, kehidupan kita di dunia ini ibarat sedang menjawab ujian terpenting di dalam dewan peperiksaan. Jika di sekolah, setiap peperiksaan diawasi oleh guru-guru, peperiksaan yang kita semua sedang jalani sekarang ini diawasi oleh Allah dan para malaikat. Malah, saksinya di akhirat kelak adalah mata, telinga,tangan, kaki dan seluruh anggota badan kita sendiri. Ini bererti setiap perkataan / perlakuan sama ada kecil atau besar akan dikira dan diberi markah dan sudah tentu tiada satu pun penyelewengan, pengkhianatan atau penyalahgunaan yang dapat disembunyikan.

Tempoh masa peperiksaan yang sedang kita hadapi sekarang ini adalah sejak baligh hinggalah saat berpisahnya nyawa dari badan. Dalam tempoh tersebut, segala apa yang kita lakukan akan diberi markah sama ada pahala atau dosa yang nanti bakal menentukan lulus atau gagalnya kita dalam peperiksaan ini.

Biasanya, tempoh masa ujian atau peperiksaan adalah lebih pendek daripada tempoh masa kita belajar. Begitu juga dengan kehidupan kita di dunia ini yang terlalu singkat jika kita bandingkan dengan alam akhirat yang kekal abadi.

Kita mesti ingat, walau sehebat mana pun calun peperiksaan, tiba masanya tempoh menjawab akan tamat.Dan setiap kita tidak mengetahui baki masa yang masih tinggal.Dengan kata lain, kita semua akan mati dan tiada seorang pun daripada kita mengetahui masa atau tarikh kematian diri sendiri apatah lagi orang lain.

Andainya kita gagal di dalam peperiksaan yang kita sedang hadapi ini, tiada lagi peluang untuk kita mengulang semula. Jadi, jangan sia-siakan masa yang masih berbaki ini.Tingkatkan ilmu di dada, tunaikan segala amanah yang dipertanggungjawabkan kepada kita. Jadilah hamba Allah yang taat, anak yang soleh, ibubapa mahupun ahli masyarakat yang bertanggungjawab. Mudah-mudahan kerja buat kita di dewan peperiksaan ini memberi peluang untuk kita mengutip seberapa banyak markah/pahala untuk kejayaan kita di dunia dan di akhirat.



2 comments:

echah_syed said...

muhasabah diri..toce cikgu :)

level genius mmg sesuwei ** thumbs up **

CikguZue said...

sebab tu kat dunia banyak ujian...kan