Friday, May 9, 2008

Basikal Oh Basikal

Parut di siku mengingatkan aku kepada kenderaan pertamaku, si cun melecun basikal raleigh. (Tak ada kena mengena dengan basikal yang tersadai di atas) Kegembiraan memiliki basikal tersebut pada usia 10 / 11 tahun itu amat luar biasa nikmatnya yang mungkin mengalahkan kegembiraan orang dewasa memiliki wira atau pun waja. Namun, akhirnya basikal tersebut telah diberi kepada seorang budak/pelajar (aku tak kenal pun) setelah tersadai agak lama tanpa sesiapa menunggangnya.

10 comments:

echah_syed said...

dulu2 combi p sekolah nek basikal dari darjah satu smpi form 3..

tapi bila ujan kenalaa nek bas..

kwn2 lame bila jupe.."ngape dah putih(cerah}??"

mmg laa dah lame tak nek basikal..tak berjemur terik mentari :(

tapi mmg best..sbb ade sidia yg setia berpanas & berhujan bersama..

time centa monyet !

CikguZue said...

wah...rumah baru! sedap nampak stoberi tu.
Basikal pun byk memberi nilai history pada saya...nak crite panjang pulak nanti...terutama basikal yang ada palang! best....hehehe

cikgu panji said...

Combi, patut le saya nampak sekarang ni putih melepak spt tersungkur dlm tepung. Ropenye dah lama tak berjemur atas basikal.hehe

cikgu panji said...

Cikguzue, masa dulu2 byk basikal besar2 dan ada palang.Saya pun penah terlanggar pokok kelapa masa naik basikal besar yg berpalang tu.

ija said...

kenangan naik basikal g skolah..hampir2 dilanggar motor..last2 ayah hantar g skolah..hanya mampu jadi jaguh pecut basikal di kampung sajo..hikhik..

TokNabe said...

Ye betul tu basikal raleigh, basikal terkenal zaman tu, pernah pakai bawa gi skolah. Sebab masa tu kecik lagi terpaksa kayuh bawah alang. Hehe..mcm sarkis. Sekarang ni budak2 gi skolah jarang bawa basikal lebih2 lagi kalau yang dah sekolah menengah tu. Zaman dah berubah cikgu...

Jie said...

kesiannya saya....tak pernah dapat basikal..

cikgu panji said...

Tok, tu sebabnye budak2 sekarang byk lemak.Umur baru lima th dah dpt 3 buah basikal.Kita dulu basikal yg besar gajah tu le dari kecik sampai besar.

cikgu panji said...

K Jie terus dapat kancil/rusa kot... Kalau tak pun motor pasola yg kecik tu.

cikgu panji said...

Ija, jadi jaguh pecut kat kg pun jadi le...Ala-ala minah rempit ke?? Gurau je.