Friday, March 21, 2008

Kenapa sombong?

Susah nak cakap
Saya pun dah 3,4 hari dok fikir pasal n3 ni.
Nak tulis ke tak? Nak tulis ke tak?
Tulislah....
Kenapa ada orang menyombongkan diri?
Nak tunjuk diri kita lebih kaya, lebih bijak, lebih bagus?
Perlukah dengan cara itu?
Memang tak masuk akal
Akan ada nanti suara-suara menyatakan
Ramai lagi orang yang lebih itu, lebih ini daripada kita
Lagi pun, kita semua sama
Milik Allah yang akan dijemputNya bila-bila masa sahaja
Bukankah kekurangan dan kelebihan itu
yang akan saling lengkap melengkapi antara kita??
Opss...sunyum sikit
Ingatlah
Firman Allah yang bermaksud : Allah tidak suka orang sombong membangga diri.
Dan
Sabda Rasulullah saw yg bermaksud : Tidak akan masuk syurga orang yang dalam lubuk hatinya terdapat perasaan sombong walau sebesar atom.

5 comments:

Ira said...

Kenapa CP...hope bersabarlah ye..Takutnya bila ira baca entry tu..Bimbang gak manalah tahu kita pun mcm tu tanpa kita sedar. Apa pun mintak Allah jauhkan dari sikap begitu.

echah_syed said...

org yg hebatz jarang menyatakan dia hebatz tapi org yg tidak hebatz selalu menonjolkan diri konon dialah yg paaaaaaaaling hebatz..itulah kelemahan dirinyerr!

**hugs n kises**

cikgu panji said...

Ira, sedar takpe...hehehe

Combi,biasanya org yg tak hebat merasa diri hebat.Kan kan?

Jie said...

Na'udzu billaahi min dzaalik (Kami berlindung kepada Allah dari hal-hal tersebut).

cikgu panji said...

Betul tu K Jie.Semoga kita dijauhkan Allah dari sifat-sifat begitu.