Friday, July 4, 2008

Ceritanya

Malam mula-mula tu kami bertiga mencari benda tersebut di pasaraya kedua terbaru di KB. Pusing punya pusing dengan Ain yang pening-pening ngantuk, terjumpalah bendanya yang agak boleh tahan. Tapi takde la berkenan sangat. Aku pun tanya big boss yang semakin big itu. Katanya, macam apache je... Aku letak balik tanpa banyak soal. Bukan berkenan sangat pun...hehe. Jalan-jalan lagi dan last sekali kami balik tanpa membawa pulang apa yang dikehendaki.

Malam keduanya kami ronda pulak pasaraya lama itu. Juga dengan harapan akan berjumpa bendanya yang berkenan di hati. Lebih kurang 10 minit melilau, langsung takde yang memikat hati.

Malam seterusnya kami mencari di pasaraya ketiga terbaru pulak. Nak buat macam mana, juga tiada yang berkenan di hati. Sebelum balik, Ain yang dapat 2 helai baju dan sepasang kasut.

Petang tadi, kami saja keluar meronda ke pasaraya terbaru itu. Rasanya hanya 15 minit masa diambil dari masa keluar kereta hingga kami masuk semula ke kereta. Hiruk pikuknya amat memeningkan dan tidak sesuai dengan jiwaku yang sudah tua ini. Hehe. Rasanya macam dah berada di Kuala Lumpur. MasyaAllah... orang-orang Melayu Islam ku....apa nak jadi? Mula-mula masuk, kami bertiga terkejut monyet melihat seorang perempuan yang berpakaian seperti orang tidak berakal. Berskirt sesingkat-singkatnya hingga hampir tidak mencecah peha yang sebesar dahan durian . Mudah-mudahan orang itu bukan Islam. Si kecil Ain ketawa mengekek melihat perempuan tersebut yang sangkanya kurang betul.
.
Ramainya orang -orang muda dan tua bangka yang memakai pakaian langsung tidak memenuhi piawaian yang digariskan oleh Islam. Malah, langsung tidak bersopan. Bukankah pakaian kita sepatutnya berbeza dengan orang-orang bukan Islam? Apa yang saya lihat, pakaian mereka sama sahaja dari segi ketat, singkat, jarang dan yang sewaktu dengannya. Wahai saudara-saudaraku, kalaupun anda tidak malu kepada Yang Maha Esa, malulah kepada sesama manusia.
.
Sebelum balik ke rumah petang tadi, kami singgah ke pasaraya terakhir untuk meneruskan misi. Pun tiada yang berkenan di hati. Bukan teringat cinta pertama yang dikatakan seperti apache itu, tapi aku tidak dikurniakan semangat untuk mengempiskan isi handbag burukku dalam sehari dua ini.

Maaf, terkasar bahasa. Marah & kesal...
Tak berkenan ke takdak duit??

5 comments:

Intan Rosnitta said...

Apa benda yg di cari tu cikgu?

Ain jugak yg best...dapat baju & kasut lagiks...hihi :)

CIKGU PANJI said...

ada le...hehe
takleh cakap sbb cikgu kat sek pun baca blog ni.

TokNabe said...

Biarlah Rahsia. Habis pasaraya di KB dicari tapi tak ditemui yg berkenaan... kira hebat jugaklah 'benda' yang hendak dicari tu :D

cikgu panji said...

Hahaha... susah nak cari cinta pandang pertama.

Hafiz Lazim said...

Beli handbag ko?huhu...