Friday, July 4, 2008

Hampir Masak

Ramai orang suka makan rambutan yang hampir masak sebab rasanya yang pejal dan tidak berair termasuklah saya. Walaupun kurang manis berbanding buah yang telah masak ranum, tetapi sekarang ini setiap petang kami anak beranak mengerjakan sepokok rambutan yang agak lebat di hadapan rumah ibuku ini. Pendekata, sebaik sahaja buah rambutan ini betul-betul masak, kemungkinan besar hanya beberapa tangkai saja yang akan berbaki. Hehehe.
Dalam meneruskan kehidupan sebelum berpindah ke alam barzakh seterusnya alam akhirat ini, segala kerja buat kita mesti dilakukan setelah melalui proses berfikir yang betul-betul masak berpandukan wahyu daripada Allah swt. Suka atau tidak, kita mesti elakkan pemikiran separuh masak dalam membuat sebarang keputusan sama ada kecil atau besar.

13 comments:

kujie said...

sy pun suke yg mcm tu cikgu...sedap



msg ni ditaip ketika sy kat shah alam..saje nk jenguk2...rupa2nya blog ni ade rambutan...hehehe

paih said...

moktan anak sekolah.. huhuhu

CIKGU PANJI said...

k jie, mai le makan rambutan separuh masak. besttt..

CIKGU PANJI said...

paih, betul...betul...moktan anak sekolah. ramai ore suka ...

Intan Rosnitta said...

Semalam baru beli moktan kuning / gading... x puas makan. Kat KB lo ni brp sekilo cikgu???

CIKGU PANJI said...

intan, sejak moktan kat pokok ni dah kuning, saya tak beli. jadi, tahu tahu le reganya.

Great Teacher BaniHassim said...

Akak, saye dah stat tuai rambutan kat kampung..

Dah naik munta makan rambutan...
Kopek byk2 simpan dalam peti ais...
Sejuk, sedap...!

cikgu panji said...

Selalunya bulan puasa je kitorang buang kulit dan biji rambutan, pastu simpan dlm peti sejuk. Kes terliur sgt time posa.hehe

Hafiz Lazim said...

Huh...abis la...tak dam saya balik nie...CheSu...agak² bila masak sepenuhnya?

CIKGU PANJI said...

kalau tunggu masak sepenuhnye, tinggal tangkai je la.hehe. mcmana adik hail??

zairaza said...

bukan camana adik hail. camana adik nor? hahah.

CIKGU PANJI said...

adik nor si ajit, kita selalu jumpa.adik hail takde sape pernah jumpa lagi....hehe

Hafiz Lazim said...

adik hail tak sir tubit lagi la che sue...acu nenek saudaranya doa² sikit...